ABN AMRO: 'Exportwaarde van zuivel en vlees daalde in 2018'

zuivel

Het afgelopen jaar, 2018, groeide de waarde van de Nederlandse export aan landbouw- en voedingsproducten 1,3 procent. Deze groei is een stuk minder dan in 2017, toen groeide exportwaarde 6 procent. Dit blijkt uit cijfers van ABN AMRO.

De Nederlandse export van vlees en zuivel namen in 2018 af, waarbij vooral de export naar landen buiten de EU daalde. De uitvoer van vlees en vleesproducten daalde met 1 procent, bij zuivel en zuivelproducten was dit 2 procent. De zuivelexport naar landen buiten de Europese Unie daalde met 12 procent, terwijl export naar landen binnen de Europese Unie met 2 procent toenam.

Volgens ABN AMRO zijn de lagere prijzen voor zuivelproducten in 2018 de belangrijkste reden voor de daling van de exportwaarde van zuivel. Er was wel verschil tussen producten. Zo was Nederlandse boter relatief duur en nam de vraag naar dit product vanuit landen buiten de Europese Unie af.

Over heel 2018 daalden de afzetprijzen voor veel voedingsmiddelen. Dit had onder meer te maken met de lagere inputprijzen, waarvan de daling van de zuivelprijs de belangrijkste was. Ook de prijs van varkensvlees daalde sterk in 2018. De warme zomer zorgde voor slechte oogsten voor een aantal gewassen, waardoor in 2019 de prijzen van producten als tarwe en aardappelen zullen stijgen. Daarnaast verwacht ABN AMRO een stijging van de zuivelprijs in de eerste helft van 2019.

Meer informatie is te vinden in de publicatie Stand van Food januari 2019 op de website van ABN AMRO.

Lees ook
Interview: Zakenvrouw van het jaar runt kaas-familiebedrijf

Interview: Zakenvrouw van het jaar runt kaas-familiebedrijf

Mireille Kaptein leidt een familiebedrijf in de zuivelsector. Onlangs werd ze verkozen tot zakenvrouw van het jaar. ‘Wanneer je als dochter de zaak overneemt, moet je je eerst bewijzen.’ Mireille Kaptein staat al tien jaar aan het roer van Kaptein, een familiebedrijf dat groot is geworden in de kaas en boter. Ze nam, als derde generatie,...

Nieuwe bacteriecultuur voor zoetere yoghurt

Nieuwe bacteriecultuur voor zoetere yoghurt

Chr. Hansen heeft een nieuwe bacteriecultuur op de markt gebracht waarmee producenten zoetere yoghurt kunnen maken. Daardoor hoeven achteraf minder suikers te worden toegevoegd. De nieuwe bacteriecultuur, die van Chr. Hansen de lieftallige naam Sweety Y-1 kreeg, zou volgens het bedrijf voor minder verzuring zorgen gedurende de houdbaarheid van de...

Dierenbescherming introduceert Beter Leven Keurmerk voor zuivel

Dierenbescherming introduceert Beter Leven Keurmerk voor zuivel

Gister presenteerde de Dierenbescherming het Beter Leven Keurmerk voor zuivel. Het doel van dit nieuwe keurmerk is een meer duurzame en koevriendelijke melkveehouderij. Door een samenwerking tussen de Dierenbescherming, Natuur en Milieu en Vogelbescherming Nederland is het Beter Leven Keurmerk uitgebreid. Vanaf nu mogen ook zuivelproducten een Beter...