ABN AMRO: 'Exportwaarde van zuivel en vlees daalde in 2018'

zuivel

Het afgelopen jaar, 2018, groeide de waarde van de Nederlandse export aan landbouw- en voedingsproducten 1,3 procent. Deze groei is een stuk minder dan in 2017, toen groeide exportwaarde 6 procent. Dit blijkt uit cijfers van ABN AMRO.

De Nederlandse export van vlees en zuivel namen in 2018 af, waarbij vooral de export naar landen buiten de EU daalde. De uitvoer van vlees en vleesproducten daalde met 1 procent, bij zuivel en zuivelproducten was dit 2 procent. De zuivelexport naar landen buiten de Europese Unie daalde met 12 procent, terwijl export naar landen binnen de Europese Unie met 2 procent toenam.

Volgens ABN AMRO zijn de lagere prijzen voor zuivelproducten in 2018 de belangrijkste reden voor de daling van de exportwaarde van zuivel. Er was wel verschil tussen producten. Zo was Nederlandse boter relatief duur en nam de vraag naar dit product vanuit landen buiten de Europese Unie af.

Over heel 2018 daalden de afzetprijzen voor veel voedingsmiddelen. Dit had onder meer te maken met de lagere inputprijzen, waarvan de daling van de zuivelprijs de belangrijkste was. Ook de prijs van varkensvlees daalde sterk in 2018. De warme zomer zorgde voor slechte oogsten voor een aantal gewassen, waardoor in 2019 de prijzen van producten als tarwe en aardappelen zullen stijgen. Daarnaast verwacht ABN AMRO een stijging van de zuivelprijs in de eerste helft van 2019.

Meer informatie is te vinden in de publicatie Stand van Food januari 2019 op de website van ABN AMRO.

Lees ook
FrieslandCampina lanceert PlanetProof-kaas

FrieslandCampina lanceert PlanetProof-kaas

Onlangs introduceerde FrieslandCampina al melk die de planeet beter moet maken. Deze week start het bedrijf met de productie van kaas onder het 'On the way to PlanetProof'-keurmerk. Milner is het eerste Nederlandse kaasmerk dat verkrijgbaar zal zijn onder het keurmerk 'PlanetProof', schrijft het bedrijf. Met dit keurmerk voldoet...

Consumenten eten duurzaam als het er maar mooi uit ziet

Consumenten eten duurzaam als het er maar mooi uit ziet

Consumenten kiezen gemakkelijk voor duurzamer eten met minder vlees als die keuzes slim en aantrekkelijk gepresenteerd worden. Dat blijkt opnieuw uit een aantal onderzoeken bij negen horecabedrijven door Wageningen Economic Research, het Louis Bolk Instituut en adviesbureau Greendish. Restaurantbezoekers eten tot 113 % meer groenten en tot 13 % minder...

Unilever neemt de Vegetarische Slager over

Unilever neemt de Vegetarische Slager over

Unilever en de Vegetarische Slager gaan samen verder. De overname past binnen de strategie van Unilever om het portfolio van plantaardige voedingsmiddelen uit te breiden en in te spelen op de groeiende consumententrend om minder vlees te eten. Ook voor de Vegetarische Slager past de overname in de groeiambitie. Oprichter Jaap Korteweg verwacht dat het...