ABN Amro: 'Foodsector zet weg omhoog in'

"Ondanks dat het groeicijfer nog onder het gemiddelde van de afgelopen vijf jaar ligt, lijkt de weg omhoog te zijn ingezet." Dat schrijft ABN Amro in de Sectorupdate - Voeding- & drankenindustrie.

ABN Amro stelt dat het tij is gekeerd nadat begin 2014 de bodem van de uitgaven aan voedingsmiddelen werd bereikt. Zo gaven consumenten in 2015 tot en met augustus 1,7 procent meer uit aan voedsel. "In vergelijking met 0,5 procent groei in 2014 is hiermee sprake van een groeiversnelling. Voor de omzetontwikkeling in de voedings- en drankenindustrie is dit ook positief nieuws."

De bezettingsgraad in de voedingsmiddelenindustrie is weliswaar gestegen tot boven de 80 procent, maar bevindt zich nog niet op pré-crisisniveau, stelt de bank vast.

Kleinere porties

Veranderend consumentengedrag biedt volgens ABN Amro kansen voor de levensmiddelenindustrie. Zo zet een aantal trends zich versterkt voort, zoals de vergrijzing, de stijging van het aantal eenpersoonshuishoudens en de groeiende behoefte aan een verantwoord eetpatroon. "Hierop kan de sector inspelen door bijvoorbeeld kleinere porties aan te bieden met een grotere variëteit. Met nieuwe verpakkingstrends kunnen zij daarnaast tegemoetkomen aan de behoefte aan gemak, bijvoorbeeld door te focussen op eenvoud, eetgemak, draagbaarheid en afgemeten porties."

Online verkoop

Ook kunnen producenten niet om de opkomst van het online foodkanaal heen. ABN Amro benadrukt dat dit het snelst groeiende segment is in de afzet voor levensmiddelen. Zo bedroeg de groei in 2014 14 procent. Dit stelt onder meer eisen aan producenten op het gebied van logistiek, houdbaarheid en verpakkingen.

Traceerbaarheid

ABN Amro pleit verder voor investeren in het vertrouwen van consumenten. "Zo is op het gebied van kwaliteit nog veel te winnen door in te zetten op de traceerbaarheid van producten, het optimaliseren van processen en het verkorten van de keten." Het vergroten van transparantie is hierbij cruciaal.

Duurzaamheid

Ook hebben consumenten een onverminderde interesse in duurzaamheid. Zo hebben zij voor het vijfde achtereenvolgende jaar meer duurzaam geproduceerd voedsel gekocht (+18 procent). Als onderdeel van de aandacht voor duurzaamheid speelt het voorkomen van voedselverspilling ook een belangrijke rol.

Lees ook:

 
Meer over