ABN AMRO: gevolgen harde brexit verschillen per branche

Beeld: Unsplash

Sinds een aantal weken tornt premier Johnson van het Verenigd Koninkrijk aan de afspraken die hij vorig jaar maakte met de EU. Een ‘harde brexit’ is daardoor niet ondenkbaar. ABN AMRO voorspelt dat de eventuele gevolgen per sector sterk kunnen verschillen.

Nederlandse voedselproducten exporteren voor ongeveer zes miljard euro aan het Verenigd Koninkrijk. Daarmee is het Verenigd Koninkrijk het op twee na belangrijkste afzetland voor de Nederlandse branche. Bij een brexit zonder overeenkomst gaan voor een aantal producten importtarieven gelden die kunnen oplopen tot enkele tientallen procenten. Uit Brits onderzoek blijkt dat de EU voor voedsel uit derde landen een gemiddeld importtarief van 22 procent hanteert, het zogenoemde ‘Most Favoured Nation-’ of MFN-tarief. Bij een no-deal zal het Verenigd Koninkrijk een versimpelde vorm van het MFN-tarief hanteren voor importproducten. De tarieven variëren sterk per product. Zo bedraagt het importtarief op vlees gemiddeld 37 procent en op fruit gemiddeld 11 procent. Door die stijgende tarieven kan de vraag naar Nederlandse voedselproducten afnemen. ABN AMRO verwacht dat Britse groothandels, supermarkten en horeca kiezen voor producten uit eigen land wanneer deze voorhanden zijn. Dit geldt bijvoorbeeld voor eieren, pluimveevlees, broccoli en bloemkool. De omvang van de Britse eierproductie is goed voor bijna 90 procent van de totale Britse consumptie. Voor pluimveevlees ligt dit op circa 70 procent. Aangezien het Verenigd Koninkrijk het tweede exportland voor pluimveevlees is, kan dit Nederlandse exporteurs pijn gaan doen. De schade voor eierproducenten is veel kleiner, daar slechts 6 procent van de Nederlandse export naar de andere kant van het Kanaal gaat.

Buiten de Eu

Dezelfde kans op verlaagde vraag bestaat bij producten die na een ‘harde brexit’ goedkoper uit landen buiten de EU ingevoerd kunnen worden, zeker wanneer het Verenigd Koninkrijk nieuwe handelsverdragen met derde landen weet af te sluiten. Zo zou de Nederlandse kers, waarvoor een tarief van 12 procent kan gaan gelden, het kunnen verliezen van de variant uit Turkije of de Verenigde Staten. Het Verenigd Koninkrijk haalt nu 21 procent van de geconsumeerde kersen van buiten de EU en zou dit percentage makkelijk kunnen opvoeren. Nederland exporteerde in 2019 voor 1,2 miljoen euro aan kersen naar het Britse eiland. Andere producten zullen waarschijnlijk weinig concurrentie ondervinden van de Britse of andere markten, bijvoorbeeld tomaten, spinazie, aubergines, paprika’s, komkommers en peren. Zelfs met het MFN-importtarief is er geen goedkopere leverancier beschikbaar voor deze producten. Producenten van deze producten zullen dus waarschijnlijk relatief weinig last hebben van een eventuele harde brexit.

Bron: ABN AMRO

Lees ook
Consument gaat voor kweekvlees, mits betaalbaar, lekker en veilig

Consument gaat voor kweekvlees, mits betaalbaar, lekker en veilig

Vier op de tien consumenten probeert graag een stukje kweekvlees, maar wel onder enkele voorwaarden. Dit aantal kan groeien, mits ontwikkelaars bereid zijn transparant over hun producten te communiceren.

Plantaardige zuivel, en dan vooral die met haver, steeds populairder

Plantaardige zuivel, en dan vooral die met haver, steeds populairder

Zuivel op basis van plantaardige ingrediënten wint aan populariteit, met haver als grootste groeier in Nederland. Dat blijkt uit een insight van ABN Amro.

Duurzame verpakkingen in trek, maar wat is duurzaam?

Duurzame verpakkingen in trek, maar wat is duurzaam?

Consumenten willen graag dat hun eten duurzaam verpakt is, maar wanneer een wikkel om een product precies duurzaam is, weet men niet altijd. Dat blijkt uit het Duurzaam verpakken-rapport van ABN Amro.