ABN Amro: Door corona veranderd uitgavepatroon houdt aan

Beeld: Unsplash

De coronacrisis zorgde voor een tweedeling in de sector food. De verkoop van producten voor de thuisconsumptie steeg sterk, de verkoop van  producten voor sociale gelegenheden, horeca en buiten-de-deur-consumptie daalde sterk. ABN Amro verwacht dat deze tweedeling nog een tijd aanhoudt. Pas na 2021 kan herstel volgen voor de getroffen sectoren.

Tweedeling

De scherpe tweedeling geldt binnen branches, zoals tussen slagers die veel partijen verzorgen en slagers die producten voor de thuisconsumptie verkopen, en zelfs binnen bedrijven. De halfjaarcijfers van Unilever en Frieslandcampina geven hier blijk van. De horeca draaide een goede zomer, doordat veel Nederlanders eigen land vakantie vierden. ABN verwacht dat de bestedingen in het vierde kwartaal weer zullen afnemen, wat tot komende zomer al aanhouden De coronacrisis bracht de supermarkten daarentegen verhoogde omzet die in ieder geval tot 2021 zal aanblijven. De export daalde in april en mei, maar in juni vond  in deze sector een scherp herstel plaats. Toch voorspelt het rapport een tot begin 2021 een druk op de afzet van de voedingssector in het buitenland.

Tweederonde-effecten

Vanaf het vierde kwartaal zullen niet de coronamaatregelen zelf, maar zogenaamde tweederonde-effecten de grootste invloed op de economie zijn. Het gaat dan om elementen die bij een recessie horen waar veel bedrijven rekening mee houden, zoals meer faillissementen, meer werkloosheid en minder export. In eerdere crises bleek dat consumenten meer letten op de prijs van producten en bijvoorbeeld meer discountsupermarkten bezochten. ABN Amro verwacht dan ook dat de 2021 de verkoopdaling in de foodsector van dit jaar slechts ten dele goed kan maken. Pas na 2021 kan er volledig herstel plaatsvinden.

Data

ABN  Amro baseert het rapport op actuele transactiedata, zoals pintransacties en online betalingen. De meeste “officiële data” over consumptie kan weken tot maanden oud zijn, waardoor een snelle inschatting van de gevolgen van de coronacrisis lastig is. Op deze manier kan de bank eerder voorspellingen doen. Het bedrijf benadrukt wel dat de verwachtingen onzekerder zijn dan in gebruikelijke rapporten, vanwege de onvoorspelbaarheid van de coronacrisis.

Bron: ABN AMRO

Altijd op de hoogte blijven? 

Neem een abonnement
  
Meer over
Lees ook
ABN AMRO: Consument kiest voor dierenwelzijn bij pluimveeproducten

ABN AMRO: Consument kiest voor dierenwelzijn bij pluimveeproducten

Dierenwelzijn is een belangrijke factor voor Nederlandse en Duitse consumenten in de keuze voor kip en eieren. Ook vinden ze een goede beloning voor boeren belangrijk. Ongeveer 7 op de 10 consumenten is bereid om in dat geval meer te betalen voor pluimveeproducten. Dat blijkt uit onderzoek van ABN AMRO onder Nederlandse en Duitse consumenten.

Consument gaat voor kweekvlees, mits betaalbaar, lekker en veilig

Consument gaat voor kweekvlees, mits betaalbaar, lekker en veilig

Vier op de tien consumenten probeert graag een stukje kweekvlees, maar wel onder enkele voorwaarden. Dit aantal kan groeien, mits ontwikkelaars bereid zijn transparant over hun producten te communiceren.

Plantaardige zuivel, en dan vooral die met haver, steeds populairder

Plantaardige zuivel, en dan vooral die met haver, steeds populairder

Zuivel op basis van plantaardige ingrediënten wint aan populariteit, met haver als grootste groeier in Nederland. Dat blijkt uit een insight van ABN Amro.