ACM: supermarktkip heeft beter leven dan in 2014

kip_Pixabay

Beeld: Pixabay

De ACM reflecteert in een nieuw rapport op de beslissing in 2015 om het ‘Kip van morgen’-plan niet goed te keuren. Het welzijn van supermarktkippen verbeterde ten opzichte van 2014. Dit lijkt beter nieuws dan het onderzoek van Wakker Dier.  De ACM concludeert dat ook concurrentie kan leiden tot verduurzaming.

Toegenomen welzijn

Het rapport van de ACM vergelijkt de welzijnsdoelen van de ‘Kip van morgen’, wat in 2014 al vooruitgang betekende, met het welzijn van de huidige Nederlandse supermarktkip. Het gaat dan bijvoorbeeld om de bezettingsdichtheid, de levensduur, het gebruik van langzamer groeiende rassen en de lengte van duisternis in de stallen. Op alle aspecten overtroffen zowel kippen van ‘supermarktconcepten’ als marktbrede concepten de normen van de 'Kip van morgen'. Onder de marktbrede concepten vallen de Beter Leven keurmerken en het Biologische keurmerk.  De supermarktconcepten zijn de regels die supermarkten zelf aan hun kip stellen, zoals de ‘AH Kip’ van Albert Heijn en de ‘Nieuwe standaard kip’ van Jumbo. Zo leeft de Jumbo-kip met 13,5 kip per m2 en wordt hij 49 dagen oud. De norm voor de voorgenomen ‘Kip van morgen’ waren een bezettingsgraad van 19 kippen per m2 en een levensduur van 45 dagen. Bovendien steeg de verkoop van kip met een Beter leven of biologisch keurmerk en daalde de consumptie van kipfilet zonder die keurmerken.

Concurrentie

In 2015 blokkeerde de ACM een voorgenomen afspraak tussen producenten, handelaren en retailers over de minimumeisen over het welzijn van kippen in 2020. De ‘Kip van morgen’ afspraak kreeg geen vrijstelling voor het kartelverbod. De ACM vond destijds dat de voorgenomen verbetering in kippenwelzijn niet afwoog tegen de verwachte prijsstijging. Nu blijkt dus dat het kippenwelzijn is toegenomen zonder het  gemeenschappelijke ‘Kip van morgen’ plan. De ACM concludeert dat ook onderlinge concurrentie kan zorgen voor een dergelijke positieve ontwikkeling in de markt. Ook de aanwezigheid van keurmerken van derden heeft hier volgens de ACM bij geholpen.  De autoriteit erkent echter ook  dat het niet mogelijk is om te weten of het kippenwelzijn sterker was verbeterd als de ‘Kip van Morgen’ er wel was gekomen. De conclusies zijn van breder belang omdat de beslissing uit 2015 volgens de ACM in het publieke debat nog regelmatig valt als obstakel voor gemeenschappelijke initiatieven van private partijen tot verduurzaming. De ACM benadrukt wel dat het succes van dierenwelzijn verdere private initiatieven niet per se uitsluit.

 Bron: ACM

Thema's
Lees ook
Wakker Dier dient klacht in bij Reclame Code Commissie om advertentie Nepluvi

Wakker Dier dient klacht in bij Reclame Code Commissie om advertentie Nepluvi

Wakker Dier dient een klacht in bij de Reclame Code Commissie om een advertentie van Nepluvi, de vereniging van Nederlandse pluimveebedrijven. Het gaat om een advertentie in weekblad Privé, deel van de ‘Kip in Nederland’ campagne. Nepluvi heeft nog geen reactie gegeven.

Merendeel Nederlanders hecht waarde aan keurmerken

Merendeel Nederlanders hecht waarde aan keurmerken

Voor drie op de vijf (63%) Nederlandse consumenten spelen keurmerken een rol bij de keuze voor eten en drinken. Eén op de zes (16%) kiest zelfs altijd bewust voor producten met een keurmerk. Dit komt neer op 2,2 miljoen Nederlanders. Dit blijkt uit de tweede editie van de Smart Food Monitor , een grootschalig onderzoek van Multiscope onder 7.300 Nederlanders.

ACM stelt regels op voor duurzaamheidclaims

ACM stelt regels op voor duurzaamheidclaims

De Autoriteit Consument & Markt (ACM) heeft vuistregels opgesteld voor duurzaamheidsclaims die bedrijven gebruiken voor de verkoop van hun producten en diensten, de ‘Leidraad duurzaamheidsclaims’. De dienst nodigt bedrijven en organisaties uit om te reageren tot 20 oktober 2020.