Actie 'geen btw op bio' krijgt steun van prominente experts

Geen btw op bio

De biologische branche voert campagne tegen btw op biologische voeding onder de noemer 'geen btw op bio'. De petitie is al ruim 50.000 keer ondertekend. Steeds meer prominente experts, waaronder bestuurders, wetenschappers en ondernemers, steunen de campagne.

De 100 dagen durende campagne 'geen BTW op bio' laat middels 5 thema’s zien hoe met biologische voeding geld kan worden bespaard, nu én in de toekomst! Met de petitie willen de bio-winkeliers bij de Tweede Kamer aan de kaak stellen dat biologische voeding onterecht extra wordt belast en hiermee het nieuwe kabinet ertoe bewegen de BTW op biologische voeding te verlagen naar 0 procent.

Dat het verlies van biodiversiteit een doemscenario is, kunnen we sinds afgelopen najaar niet langer meer ontkennen.Duitse en Nederlandse wetenschappers maakten bekend dat 75 procent van ons insectenleven is verdwenen. Daarom ondertekenden 22 januari maar liefst 43 partners, waaronder het ministerie van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit (LNV), een Nationale Bijenstrategie. Zo willen ze tot een alomvattende aanpak komen om alle bijensoorten en andere bestuivers duurzaam te behouden.

De wereld op zijn kop

Een van de prominenten die de campgane steunt is Lodewijk Hoekstra, tv- tuinman en oprichter van Code rood voor de natuur en NL Greenlabel. Hij gelooft dat biologische, lokale en seizoensgebonden producten beter voor de biodiversiteit zijn.

Met NL Greenlabel riep hij het duurzaamheidspaspoort in leven, wat naadloos aansluit op de campagne geen btw op bio. Hoekstra: "Hoewel het paspoort voor de landbouw nog in concept is, kunnen we wel al zeggen dat de teeltwijze van biologische producten aantoonbaar bijdraagt aan het in stand houden van bodemleven, landschap en dierenwelzijn én dat ze duurder zijn dan producten die daar geen rekening mee houden. Dan zie je gelijk: dat is de wereld op zijn kop.”

De campagne is een initiatief van de Biowinkelvereniging waarin onder andere de biologische speciaalzaken van Ekoplaza, Natuurwinkel, Odin en Gimsel samenwerken. Ondertekenen van de petitie kan bij de kassa in biologische speciaalzaken of via de campagnewebsite. Hier zijn ook interviews met Bart Fokkens over ‘Schoon (drink)water’ en Vera Dalm over ‘Klimaat’ te lezen en worden in de komende weken de thema’s ‘Gezondheid  voor mens & dier’ en ‘Vruchtbare bodem’ gelanceerd.

Lees ook
Omzet voedsel met duurzaamheidskeurmerk groeit als kool

Omzet voedsel met duurzaamheidskeurmerk groeit als kool

In 2019 werden verhoudingsgewijs veel meer producten met een duurzaamheidskeurmerk verkocht ten opzichte van 2018. Dat blijkt uit de Monitor Keurmerken Retail van onderzoeksbureau IRI, schrijft het Financieele Dagblad.

BioNederland bestaat 25 jaar

BioNederland bestaat 25 jaar

BioNederland, een vereniging van biologische producenten en handel, bestaat 25 jaar. De vereniging heeft bijna 100 leden, die een omzet in biologische producten van meer dan 2 miljard euro vertegenwoordigen.

EU presenteert plannen voor duurzame voedselsector

EU presenteert plannen voor duurzame voedselsector

In 2030 moet het gebruik van pesticiden in Europa met de helft omlaag en moet er veel minder kunstmest worden gebruikt. Ook moet een kwart van alle landbouw biologisch zijn. Dat staat in de nieuwe Europese ‘From farm to fork’-strategie die Eurocommissaris Frans Timmermans afgelopen woensdag 20 mei presenteerde. De Europese Commissie wil...