Actie tegen Coca-Cola/PepsiCo om ‘suiker met bittere nasmaak’

2 oktober 2013

DEN HAAG – Oxfam Novib is een actie gestart tegen ‘suiker met een bittere nasmaak’. “Voor de suiker in jouw frisdrank worden vaak boeren van hun land verjaagd. Roep Coca-Cola, PepsiCo en ABF op om ervoor te zorgen dat hun suiker niet van gepikt land komt.”

In het eigen rapport Sugar Rush zet ontwikkelingsorganisatie Oxfam Novib de grote producenten (en suikergebruikers) Coca-Cola, PepsiCo en Associated British Foods (ABF, bekend van Twinings, Ovaltine en Kingsmill Bread) in het beklaagdenbankje.

Volgens Oxfam Novib doen deze voedingsmiddelenfabrikanten te weinig om misstanden in ontwikkelingslanden te voorkomen. Ze zouden hogere eisen aan hun suikerleveranciers moeten stellen.

Grof geweld

“Kleine boeren in landen als Brazilië worden soms met grof geweld van hun land verjaagd, om ruimte te maken voor het telen van suiker. Hierdoor verliezen zij hun bron van inkomsten en voedsel.”

De ontwikkelingsorganisatie roept consumenten op mee te doen aan de actie om Coca-Cola, PepsiCo en ABF aan te spreken op hun medeverantwoordelijkheid. “We moeten af van suiker met een bittere nasmaak.”

Naming ands shaming

Tegenwoordig lijkt naming and shaming door organisaties een staat vaker gebruikt middel om wat in hun ogen misstanden zijn, aan de kaak te stellen.

Eerder gebruikte Oxfam Novib het middel nadat de organisatie in februari de lijst 'Behind the Brands’ publiceerde. Hierin werden grote bedrijven beoordeeld op punten als landroof, vrouwenrechten en verantwoord watergebruik.

ABF scoorde toen het slechtst en Nestlé en Unilever deden het relatief het best, al was geen enkel bedrijf echt goed, stelt Oxfam Novib. 

Vrouwenrechten

Bij het thema chocolade en vrouwenrechten scoorden Nestlé, Mondelez en Mars het slechtst. Oxfam Novib startte toen de eerste publieksactie tegen deze bedrijven, vanwege hun ‘onvermogen om ervoor te zorgen dat de vrouwen die de cacao voor hun chocolade verbouwen fatsoenlijk behandeld worden’.

“Die bedrijven hebben na onze campagne beloofd hun leven te beteren”, zet Tom van der Lee, directeur campagnes van Oxfam Novib in de Gelderlander. “Nog niet op alle punten, maar het is wel een verbetering. Dus naming and shaming heeft wel degelijk zin.”

Lees ook:

Altijd op de hoogte blijven?