ADM introduceert VivaSweet sucralose

18 maart 2015

ADM komt met VivaSweet sucralose. Daarmee stapt het bedrijf in de markt voor sucralose-zoetstoffen. VivaSweet is volgens ADM geschikt voor diverse toepassingen in voedingsmiddelen en dranken, als suikeralternatief.

Het is een zero-calorie zoetstof maar geeft wel de zoete smaak van suiker. Het is zo’n 600 keer zoeter dan sucrose, 2 keer zo zoet als sacharine en 3 keer zo zoet als aspartaam.

ADM biedt een breed VivaSweet-spectrum voor onder meer laagcalorische drinks, zuivel, ontbijtgranen, gebakken producten, ijs, verwerkt fruit, sauzen en dressings en voedingssupplementen.

Voedingsmiddelenfabrikanten kunnen de sucralose gebruiken als geheel of gedeeltelijk alternatief voor reguliere suiker.

Het ingrediënt is stabiel onder hittetoepassingen en onder diverse pH-condities, mixt goed met andere zoetstoffen en de zoete smaak heeft een lange houdbaarheid, stelt Rodney Schanefelt, business manager corn sweeteners van ADM.

Lastige markt

De introductie van VivaSweet Sucralose past in de lijn van ADM om meer in ingrediënten te stappen, stelt Foodingredientsfirst.

Toch ligt sucralose op dit moment best lastig, volgens de site. Zo moet VivaSweet opboksen tegen Splenda, het sucralose-merk van Tate & Lyle dat die markt sinds 1992 domineert. Ook kampt het ingrediënt met hoge grondprijzen.

Tate & Lyle-topman Javed Ahmed stelde vorig jaar november nog dat hij geen enkele mogelijkheid zag dat Tate & Lyle, of elk ander bedrijf, op dit moment winst zou kunnen halen uit sucralose. Dit komt volgens hem vooral door hevige concurrentie uit China.

Verder heeft het ingrediënt het tij tegen op diverse (consumenten)websites en social media. Zo circuleren er talloze gezondheidsbezwaren tegen sucralose en zou bij muizen een verband zijn gevonden tussen het gebruik van de zoetstof en leukemie.

Efsa en de FDA hebben het gebruik van sucralose in voeding goedgekeurd.

Lees ook:

Altijd op de hoogte blijven?