ADM verkoopt chocolade-business aan Cargill

ADM verkoopt de wereldwijde chocoladeactiviteiten aan Cargill. Met de overname is een bedrag van 440 miljoen dollar (ruim 335 miljoen euro) gemoeid. ADM Cocoa, de cacao-activiteiten met vestigingen in onder meer Koog aan de Zaan en Wormer, blijft bij ADM.

Het gaat bij de verkoop om productiefaciliteiten voor chocolade in Hazleton en Milwaukee (in Amerika), Georgetown (Canada), Liverpool (UK), Manage (België) en Mannheim (Duitsland). Cargill geeft aan dat het na de overname 700 nieuwe medewerkers verwelkomt, evenals de merken Ambrosia, Merckens en Schokinag.

De bedrijfsactiviteiten voor cacao-ingrediënten blijven bij ADM. Hierbij gaat het om de vestigingen in het Nederlandse Koog aan de Zaan en Wormer, Mississauga (Canada), Mannheim, Ilheus (Brazilië), Abidjan (Ivoorkust), Kumasi (Ghana) en Singapore. Ook het cacao-merk DeZaan blijft bij ADM. In totaal werken er wereldwijd 1560 mensen bij ADM Cocoa.

Hazleton sluit

De ADM-locatie in het Amerikaanse Hazleton (cacaoverwerkingsactiviteiten) zal de deuren sluiten, meldt ADM. Dit kost 90 werknemers hun baan. ADM zal voor de getroffen werknemers onder meer hulp bij outplacement aanbieden.

ADM: verbetert rendement

“Als onderdeel van ons portfolio-management hebben we diverse opties overwogen om de positie van dit bedrijfsonderdeel te versterken”, zegt ADM-voorzitter en -CEO Patricia A. Woertz. “De verkoop van de chocoladeactiviteiten zal ons rendement helpen verbeteren en maakt het mogelijk om kapitaal vrij te maken voor investeringen met hoger rendement.”

Cargill: extra capaciteit

Cargill geeft aan dat de overname hun chocoladeactiviteiten in Noord-Amerika, Europa, Azië en Brazilië versterkt. Ook biedt het het agroconcern extra productiecapaciteit, met name in Noord-Amerika. “De gecombineerde activiteiten zullen verbeterde mogelijkheden bieden en bredere productassortimenten, die passen bij de vraag vanuit de chocolademarkt”, zegt Cargill in het persbericht.

De verkoop zal waarschijnlijk in de eerste helft van 2015 zijn afgerond. Ook moeten bevoegde instanties er nog hun goedkeuring aan geven.

Lees ook:

ADM lijft Wild Flavors in (9 juli 2014)

Verkoop choco-activiteiten ADM aan Cargill ketst af (17 april 2014)

ADM overweegt verkoop cacao-business (21 juni 2013)

 
Meer over
Lees ook
CSM Ingredients presenteert eerste duurzaamheidsverslag

CSM Ingredients presenteert eerste duurzaamheidsverslag

CSM Ingredients, innovatie- en productiebedrijf van food tech ingrediënten, presenteert een nieuwe benadering van duurzaamheid met zijn “Thrive for Impact”-plan. Met dit plan wil het bedrijf een verantwoorde manier van zakendoen waarbij de maatschappij en planeet centraal staan bevorderen. Daarvoor presenteert CSM Ingredients zijn eerste duurzaamheidsverslag...

BENEO neemt het Nederlandse bedrijf Meatless over

BENEO neemt het Nederlandse bedrijf Meatless over

Ingrediëntenproducent BENEO neemt het Nederlandse bedrijf Meatless over. Het management van Meatless, gevestigd in Goes, blijft na de overname in functie. Meatless produceert ingrediënten die gebruikt worden in plantaardige alternatieven voor vlees en vis.

Consumentenbond: Alcoholfabrikanten moeten transparant zijn over hun producten

Consumentenbond: Alcoholfabrikanten moeten transparant zijn over hun producten

De Consumentenbond vindt dat alcoholfabrikanten niet transparant zijn over hun drank. Op het etiket ontbreken vaak de ingrediënten en voedingswaarde, zoals het aantal calorieën en het suikergehalte. Daarom roept de Consumentenbond op tot verplichte etikettering op alcohol.