Nederlandse bedrijven en kinderen zijn vóór een wet tegen kinderarbeid

Unicef

Kinderen van basisschool Het Volle Leven in Den Haag boden 12 december de handtekeningen van 42 bedrijven, waaronder Tony’s Chocolonely, Nestlé en Verkade, en van ruim 13.000 mensen aan in de Eerste Kamer. Ze vinden dat de Eerste Kamer de wet Zorgplicht Kinderarbeid moet aannemen. Deze wordt op 19 december in stemming gebracht. Hierover schreven de kinderen ook een brief aan de Eerste Kamer.

Deze wet maakt Nederlandse bedrijven meer verantwoordelijk voor de aanpak van kinderarbeid in hun ketens. De Tweede Kamer nam de wet in januari al aan. D66, die in de Tweede Kamer nog vóór stemde, twijfelt nu. De Eerste Kamer vraagt zich af ‘of de wet het bedrijfsleven niet te veel belast’ en 'of we kinderarbeid niet via zelfregulering moeten oplossen'.

Absoluut niet, vinden de 42 bedrijven. "Deze wet vraagt niets onmogelijks. Bedrijven moeten verklaren dat zij het nodige doen om kinderarbeid te voorkomen, onderzoek doen naar risico’s op kinderarbeid in hun ketens en deze naar vermogen aanpakken", stelt Pascal van Ham van Tony’s Chocolonely. "Met een wet gaat de norm omhoog en wordt kinderarbeid serieus aangepakt. In de Sustainable Development Goals van de VN heeft Nederland afgesproken dat er in 2025 een einde moet zijn gekomen aan alle vormen van kinderarbeid in de wereld. Werk aan de winkel, dus."

Veel bedrijven zijn juist vóór een wettelijk kader. Tony’s Chocolonely heeft met 41 andere bedrijven en organisaties, waaronder Nestlé, Verkade, Rabobank, ASN bank, G-Star, Bavaria en Heineken een brief aan de Eerste Kamer geschreven met hun standpunt en argumenten voor een wet tegen kinderarbeid.

Lees ook
Interview: Nestlé in coronatijd

Interview: Nestlé in coronatijd

De coronacrisis heeft ook voor grote fabrikanten allerlei consequenties. We spreken met Marjolijn Niggebrugge, commercieel directeur van Nestlé Nederland.  Net als zovelen, werkt Niggebrugge nu thuis. Met merken als KitKat, Nescafé, Maggi, Starbucks, Garden Gourmet en Wagner opereert Nestlé in allerlei categorieën voor...

Nestlé verliest rechtszaak tegen Impossible Foods

Nestlé verliest rechtszaak tegen Impossible Foods

Foodmultinational Nestlé moet de naam van zijn vegetarische ‘Incredible Burger’ veranderen. Dat oordeelde de rechtbank in Den Haag in de rechtszaak die werd aangespannen door het Amerikaanse Impossible Foods, die de Europese markt wil veroveren met zijn eveneens plantaardige ‘Impossible Burger’. Nestlé zegt in hoger beroep te gaan tegen de uitspraak.

Nespresso introduceert koffiecup van 80% gerecycled aluminium

Nespresso introduceert koffiecup van 80% gerecycled aluminium

Nestlé introduceert koffiecapsules die voor 80% uit gerecycled aluminium bestaan. Dat heeft het bedrijf bekend gemaakt in een persbericht. Het eerste koffieproduct dat in deze capsules zijn verpakt, is de Original Line Master Origin Colombia koffie van Nespresso. Volgens Nestlé zijn dit de eerste cups die gemaakt zijn van 80% gerecycled...