Nederlandse bedrijven en kinderen zijn vóór een wet tegen kinderarbeid

Unicef

Kinderen van basisschool Het Volle Leven in Den Haag boden 12 december de handtekeningen van 42 bedrijven, waaronder Tony’s Chocolonely, Nestlé en Verkade, en van ruim 13.000 mensen aan in de Eerste Kamer. Ze vinden dat de Eerste Kamer de wet Zorgplicht Kinderarbeid moet aannemen. Deze wordt op 19 december in stemming gebracht. Hierover schreven de kinderen ook een brief aan de Eerste Kamer.

Deze wet maakt Nederlandse bedrijven meer verantwoordelijk voor de aanpak van kinderarbeid in hun ketens. De Tweede Kamer nam de wet in januari al aan. D66, die in de Tweede Kamer nog vóór stemde, twijfelt nu. De Eerste Kamer vraagt zich af ‘of de wet het bedrijfsleven niet te veel belast’ en 'of we kinderarbeid niet via zelfregulering moeten oplossen'.

Absoluut niet, vinden de 42 bedrijven. "Deze wet vraagt niets onmogelijks. Bedrijven moeten verklaren dat zij het nodige doen om kinderarbeid te voorkomen, onderzoek doen naar risico’s op kinderarbeid in hun ketens en deze naar vermogen aanpakken", stelt Pascal van Ham van Tony’s Chocolonely. "Met een wet gaat de norm omhoog en wordt kinderarbeid serieus aangepakt. In de Sustainable Development Goals van de VN heeft Nederland afgesproken dat er in 2025 een einde moet zijn gekomen aan alle vormen van kinderarbeid in de wereld. Werk aan de winkel, dus."

Veel bedrijven zijn juist vóór een wettelijk kader. Tony’s Chocolonely heeft met 41 andere bedrijven en organisaties, waaronder Nestlé, Verkade, Rabobank, ASN bank, G-Star, Bavaria en Heineken een brief aan de Eerste Kamer geschreven met hun standpunt en argumenten voor een wet tegen kinderarbeid.

Altijd op de hoogte blijven? 

Neem een abonnement
  
Lees ook
Ben & Jerry’s en Tony’s Chocolonely gaan samenwerken

Ben & Jerry’s en Tony’s Chocolonely gaan samenwerken

Ben & Jerry’s gaat samenwerken met Tony’s Chocolonely bij het inkopen van cacao. De ijsfabrikant wil dat de chocolade die in de producten verwerkt wordt volledig is geproduceerd zonder kinderarbeid en moderne slavernij.

Heineken verhoogt bierprijs voor horeca met 5,8%

Heineken verhoogt bierprijs voor horeca met 5,8%

Per 1 augustus verhoogt Heineken de bierprijs. De horeca betaalt dan gemiddeld 5,8% meer voor de inkoop. Ook in de supermarkt stijgen de prijzen van het bier en andere dranken van Heineken.

Tim Brett nieuwe Managing Director West-Europa bij pladis

Tim Brett nieuwe Managing Director West-Europa bij pladis

Het zoetwarenbedrijf pladis, moederbedrijf van onder andere Verkade, benoemt Tim Brett als Managing Director van West-Europa en opkomende markten. Dit volgt op de beslissing om West-Europa en opkomende markten te combineren in één regio.