Nederlandse bedrijven en kinderen zijn vóór een wet tegen kinderarbeid

Unicef

Kinderen van basisschool Het Volle Leven in Den Haag boden 12 december de handtekeningen van 42 bedrijven, waaronder Tony’s Chocolonely, Nestlé en Verkade, en van ruim 13.000 mensen aan in de Eerste Kamer. Ze vinden dat de Eerste Kamer de wet Zorgplicht Kinderarbeid moet aannemen. Deze wordt op 19 december in stemming gebracht. Hierover schreven de kinderen ook een brief aan de Eerste Kamer.

Deze wet maakt Nederlandse bedrijven meer verantwoordelijk voor de aanpak van kinderarbeid in hun ketens. De Tweede Kamer nam de wet in januari al aan. D66, die in de Tweede Kamer nog vóór stemde, twijfelt nu. De Eerste Kamer vraagt zich af ‘of de wet het bedrijfsleven niet te veel belast’ en 'of we kinderarbeid niet via zelfregulering moeten oplossen'.

Absoluut niet, vinden de 42 bedrijven. "Deze wet vraagt niets onmogelijks. Bedrijven moeten verklaren dat zij het nodige doen om kinderarbeid te voorkomen, onderzoek doen naar risico’s op kinderarbeid in hun ketens en deze naar vermogen aanpakken", stelt Pascal van Ham van Tony’s Chocolonely. "Met een wet gaat de norm omhoog en wordt kinderarbeid serieus aangepakt. In de Sustainable Development Goals van de VN heeft Nederland afgesproken dat er in 2025 een einde moet zijn gekomen aan alle vormen van kinderarbeid in de wereld. Werk aan de winkel, dus."

Veel bedrijven zijn juist vóór een wettelijk kader. Tony’s Chocolonely heeft met 41 andere bedrijven en organisaties, waaronder Nestlé, Verkade, Rabobank, ASN bank, G-Star, Bavaria en Heineken een brief aan de Eerste Kamer geschreven met hun standpunt en argumenten voor een wet tegen kinderarbeid.

Altijd op de hoogte blijven? 

Neem een abonnement
  
Lees ook
Overaanbod in varkenshouderij zorgt voor aanhoudende druk op de markt

Overaanbod in varkenshouderij zorgt voor aanhoudende druk op de markt

Door overaanbod op de Europese varkensvleesmarkt staat de opbrengstprijs inmiddels al ruim een half jaar onder druk, en voorlopig zijn er beperkte signalen voor herstel. De stabiele productieketen van varkensvlees in de EU is sterk afhankelijk van export en heeft ook nu weer moeite om te anticiperen op de sterk wisselende vraag. Aanpassingen van productievolumes...

Bavaria en Houben Worstbrood lanceren worstenbrood gemaakt met bierbostel

Bavaria en Houben Worstbrood lanceren worstenbrood gemaakt met bierbostel

Bierbrouwer Bavaria en de Brabantse worstenbroodbakker Houben Worstenbrood hebben de handen ineengeslagen. Op Blue Monday lanceren zij Bavaria worstenbrood. Worstenbrood gemaakt met bierbostel.

FIA Kenniscafé: Hoe maken we jonge vakmensen warm voor de foodbranche?

FIA Kenniscafé: Hoe maken we jonge vakmensen warm voor de foodbranche?

Op 9 november organiseerde Food Innovation Accademy, FIA, een online webinar over hoe we jongeren kunnen interesseren voor een carrière in de foodbranche. Tafelvoorzitter Hilco Wagenaar ging met Pieter Bas Vencken, Arry Verhage en Petra Kuiper in Kenniscafé VIA FIA hierover in gesprek.