Afzetprijzen voedingsmiddelenindustrie met 15 procent gestegen
Beeld: Pexels
Bedrijven in de voedingsmiddelenindustrie vroegen in februari 2022 gemiddeld 15 procent meer voor hun producten dan een jaar geleden, in februari 2021. Dat blijkt uit cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek.
De reden voor deze prijsstijgingen zijn hogere prijzen van basisgrondstoffen, zoals graan, zuivel en vlees. Ook spelen de hogere olie- en gasprijzen mee, omdat hierdoor de kosten voor transport en productie stijgen.
Het is onduidelijk welk deel van die prijsstijging bij de consument terecht is gekomen. De stijging van 15 procent betekent niet altijd dat de prijzen in de supermarkt met hetzelfde percentage verhoogd worden. Wel kondigde een aantal levensmiddelenfabrikanten zoals Unilever, Procter & Gamble en PepsiCo aan de prijzen van hun artikelen te verhogen.
Bron: Nu.nl
Altijd op de hoogte blijven?
Thema's
Meer over
Lees ook
Voedingsmiddelenindustrie in de media | Week 12-2023
Consumenten kiezen vaker voor een huismerk, ontwikkelingen in de biotechnologie,’s werelds eerste bananenfabriek en een hogere sojaoogst. Wat lazen we afgelopen week? Een greep uit de media.
Voedingsindustrie in de media | Week 11-2023
Groene transitie binnen de voedingsmiddelenindustrie, onderzoek naar risico’s van ‘nieuwe’ plantaardige voeding en het voedselsysteem kan met 1 graad bijdragen aan de opwarming van de aarde. Wat lazen we afgelopen week? Een greep uit de media.
270 miljoen subsidie voor verduurzaming industrie en energie-innovatieprojecten
Het kabinet wil dat de Nederlandse industrie gaat verduurzamen en trekt daarvoor 270 miljoen uit. Bedrijven en instellingen die innoveren of investeren in de vermindering van CO2-uitstoot kunnen gebruikt maken van verschillende subsidies die dit voorjaar open gaan.