AH, Aldi en Lidl zetten druk op Brazilië vanwege ontbossing

Amazonewoud

(Copyright: Astro Alex)

 

Ahold Delhaize, het moederbedrijf achter onder meer Albert Heijn, dreigt met de activiteiten in Brazilië te staken als de overheid van dat land een omstreden wetsvoorstel niet afblaast.

Dit liet Ahold Delhaize samen met 38 andere bedrijven, waaronder Aldi en Lidl, per brief weten aan de Braziliaanse overheid.

De wet zou illegaal ontboste gebieden legaliseren, wat met name voor het Amazonewoud een grote impact heeft.

Weliswaar heeft Ahold Delhaize geen winkels in Brazilië, maar het koopt er wel producten, zoals soja. Ahold Delhaize haalt volgens eigen zeggen al enkele jaren niets meer uit het Amazonewoud, maar wel uit andere gebieden die ook onder de nieuwe wet te lijden kunnen hebben.

Overigens voegen de 38 bedrijven eraan toe dat een dergelijke maatregel wel een laatste stap is.

Thema's
Lees ook
Samenwerking met Seenons zorgt voor 80% minder afval bij Yoghurt Barn

Samenwerking met Seenons zorgt voor 80% minder afval bij Yoghurt Barn

Dankzij een samenwerking met Seenons produceert YB (voorheen Yoghurt Barn) jaarlijks ruim 80% minder afval, meldt Seenons in een persbericht. Tijdens een pilot in 2020, waarbij YB op zoek was naar manieren om zo klimaatneutraal mogelijk te opereren, bood Seenons een oplossing om verschillende afvalstromen te reduceren en recyclen. Nu wil YB een voorbeeld...

Seafarm krijgt ASC-certificering voor platvis

Seafarm krijgt ASC-certificering voor platvis

Seafarm voldoet aan de standaarden van het Aquaculture Stewardship Council (ASC). Met de ASC-certificering toont de Nederlandse tarbotkweker dat de vis verantwoord gekweekt is met minimale negatieve gevolgen voor mens en milieu. Het is volgens ASC de eerste viskwekerij ter wereld die de certificering ontvangt voor platvis.

WNF: Nederland grote aanjager ontbossing

WNF: Nederland grote aanjager ontbossing

Nederland staat in de top 5 van Europese landen die bijdragen aan de wereldwijde ontbossing. Dat stelt het Wereld Natuurfonds in het rapport Stepping Up: The continuing impact of EU consumption on nature.