AH, Aldi en Lidl zetten druk op Brazilië vanwege ontbossing

Amazonewoud

(Copyright: Astro Alex)

 

Ahold Delhaize, het moederbedrijf achter onder meer Albert Heijn, dreigt met de activiteiten in Brazilië te staken als de overheid van dat land een omstreden wetsvoorstel niet afblaast.

Dit liet Ahold Delhaize samen met 38 andere bedrijven, waaronder Aldi en Lidl, per brief weten aan de Braziliaanse overheid.

De wet zou illegaal ontboste gebieden legaliseren, wat met name voor het Amazonewoud een grote impact heeft.

Weliswaar heeft Ahold Delhaize geen winkels in Brazilië, maar het koopt er wel producten, zoals soja. Ahold Delhaize haalt volgens eigen zeggen al enkele jaren niets meer uit het Amazonewoud, maar wel uit andere gebieden die ook onder de nieuwe wet te lijden kunnen hebben.

Overigens voegen de 38 bedrijven eraan toe dat een dergelijke maatregel wel een laatste stap is.

Thema's
Lees ook
PBL: 'Marktvraag naar duurzame innovaties is te laag'

PBL: 'Marktvraag naar duurzame innovaties is te laag'

Innovaties op het gebied van milieu en duurzaamheid vinden nog steeds moeilijk ingang in de commerciële markt. Dat concludeert het Planbureau voor de Leefomgeving in het rapport Beleidslessen eco-innovatie. De overheid heeft ambitieuze milieudoelen gesteld. Eco-innovaties zijn daarbij van groot belang, zowel in de voedingsmiddelenindustrie als in andere...

Nestlé bekijkt palmolie-ontbossing vanuit de ruimte

Nestlé gaat satellieten inzetten om zijn palmolieleveranciers in de gaten te houden. De voedingsmiddelengigant wil zo zorgen dat er geen ontbossing plaatsvindt bij de aanleg van palmolieplantages. Palmolie De markt voor palmolie is enorm. Niet alleen is het een ingrediënt in veel voedingsmiddelen, een groot deel van de Europese import wordt ook omgezet in diesel. De productie per hectare ligt veel hoger dan bij andere plantaardige oliën en dus zou het een duurzame olie moeten zijn. Begin dit jaar kwam het goedje echter minder positief in het nieuws, toen bleek dat de palmolie-industrie in delen...

Doet mijn aankoop recht aan mens en milieu

Doet mijn aankoop recht aan mens en milieu

Onlangs racete ik na een drukke werkdag langs de supermarkt. En stond ik voor een zichzelf wekelijks herhalende keuze: koop ik 250 gram gangbare champignons voor €0,79 of de biologische variant voor €1,79? In de halve seconde die ik mezelf gunde om hierover na te denken, schoot er van alles door me heen. Als consument draag ik graag bij aan...