AH, Aldi en Lidl zetten druk op Brazilië vanwege ontbossing

Amazonewoud

(Copyright: Astro Alex)

 

Ahold Delhaize, het moederbedrijf achter onder meer Albert Heijn, dreigt met de activiteiten in Brazilië te staken als de overheid van dat land een omstreden wetsvoorstel niet afblaast.

Dit liet Ahold Delhaize samen met 38 andere bedrijven, waaronder Aldi en Lidl, per brief weten aan de Braziliaanse overheid.

De wet zou illegaal ontboste gebieden legaliseren, wat met name voor het Amazonewoud een grote impact heeft.

Weliswaar heeft Ahold Delhaize geen winkels in Brazilië, maar het koopt er wel producten, zoals soja. Ahold Delhaize haalt volgens eigen zeggen al enkele jaren niets meer uit het Amazonewoud, maar wel uit andere gebieden die ook onder de nieuwe wet te lijden kunnen hebben.

Overigens voegen de 38 bedrijven eraan toe dat een dergelijke maatregel wel een laatste stap is.

Thema's
Lees ook

OM eist milieuboete van frisdrankproducent Refresco

Het OM eist een boete van €75.000 van frisdrankproducent Refresco uit Maarnheze. Het bedrijf moest zich  bij de rechtbank in Den Bosch verantwoorden voor het overtreden van verschillende milieuregels in 2016 en 2017. Overtredingen In september en november 2016 loosde Refresco afvalwater met een te hoge zuurgraad in het riool. Volgens fabrieksmanager Leon Vinclair was dat te wijten aan een kapotte pH-meter. Een inmiddels geïnstalleerde tweede meter moet voorkomen dat dit opnieuw gebeurt. Daarnaast was er sprake van incidenten die niet direct werden gemeld zoals in de wet is vastgesteld. In oktober...

PBL: 'Marktvraag naar duurzame innovaties is te laag'

PBL: 'Marktvraag naar duurzame innovaties is te laag'

Innovaties op het gebied van milieu en duurzaamheid vinden nog steeds moeilijk ingang in de commerciële markt. Dat concludeert het Planbureau voor de Leefomgeving in het rapport Beleidslessen eco-innovatie. De overheid heeft ambitieuze milieudoelen gesteld. Eco-innovaties zijn daarbij van groot belang, zowel in de voedingsmiddelenindustrie als in andere...

Nestlé bekijkt palmolie-ontbossing vanuit de ruimte

Nestlé gaat satellieten inzetten om zijn palmolieleveranciers in de gaten te houden. De voedingsmiddelengigant wil zo zorgen dat er geen ontbossing plaatsvindt bij de aanleg van palmolieplantages. Palmolie De markt voor palmolie is enorm. Niet alleen is het een ingrediënt in veel voedingsmiddelen, een groot deel van de Europese import wordt ook omgezet in diesel. De productie per hectare ligt veel hoger dan bij andere plantaardige oliën en dus zou het een duurzame olie moeten zijn. Begin dit jaar kwam het goedje echter minder positief in het nieuws, toen bleek dat de palmolie-industrie in delen...

Op de hoogte blijven van alles wat er speelt in de voedingsmiddelenindustrie?

 

Abonneren