AH, Aldi en Lidl zetten druk op Brazilië vanwege ontbossing

Amazonewoud

(Copyright: Astro Alex)

 

Ahold Delhaize, het moederbedrijf achter onder meer Albert Heijn, dreigt met de activiteiten in Brazilië te staken als de overheid van dat land een omstreden wetsvoorstel niet afblaast.

Dit liet Ahold Delhaize samen met 38 andere bedrijven, waaronder Aldi en Lidl, per brief weten aan de Braziliaanse overheid.

De wet zou illegaal ontboste gebieden legaliseren, wat met name voor het Amazonewoud een grote impact heeft.

Weliswaar heeft Ahold Delhaize geen winkels in Brazilië, maar het koopt er wel producten, zoals soja. Ahold Delhaize haalt volgens eigen zeggen al enkele jaren niets meer uit het Amazonewoud, maar wel uit andere gebieden die ook onder de nieuwe wet te lijden kunnen hebben.

Overigens voegen de 38 bedrijven eraan toe dat een dergelijke maatregel wel een laatste stap is.

Thema's
Lees ook
Nieuwe methode voor meten eco-impact van producten

Nieuwe methode voor meten eco-impact van producten

De Franse startup YuKan lanceert een nieuwe methode om de eco-impact van producten te meten. Het bedrijf noemt de maat waarin het de milieubelasting van een product uitdrukt Product Environmental Footprint (PEF). De PEF Guide kwantificeert de gehele levenscyclus van producten (van de winning van grondstoffen tot het moment dat producten worden weggegooid), schrijft DuurzaamBedrijfsleven....

Fusie Rainforest Alliance en UTZ

Fusie Rainforest Alliance en UTZ

De keurmerken Rainforest Alliance en UTZ zijn vanaf 1 januari 2018 gefuseerd. De twee internationale certificeringsorganisaties voor duurzaamheid geloven dat ze zich moeten blijven ontwikkelen en innoveren om uitdagingen als klimaatverandering, ontbossing, stelselmatige armoede en sociale ongelijkheid efficiënt aan te pakken. Samen kunnen ze ene groter...

‘Duurzamer eten levert direct milieuwinst op’

Duurzamer eten is simpel in een paar stappen mogelijk en levert ook direct grote milieuwinst op. Dat stelt het Voedingscentrum. Om het voedsel te produceren dat de gemiddelde Nederlander eet, is 1,6 hectare landbouwgrond nodig. Dat is 2,5 voetbalveld; bijna het dubbele van wat er per aardbewoner beschikbaar is. Het Voedingscentrum heeft de online test herzien waarbij de consument erachter kan komen hoe groot zijn eigen voedselafdruk is. Dit kan door 15 meerkeuzevragen te beantwoorden. Twee aardbollen De ecologische voetafdruk van de Nederlander bedraagt 5,3 hectare. Daarvan is 1,6 hectare nodig...