Een groep van 40 consumentenorganisaties, academici en voedingsmiddelenbedrijven roept de EU op om het voedselkeuzelogo Nutri-Score verplicht te maken. In het licht van de coronacrisis is het belang van gezonde voeding duidelijker dan ooit, suggereren de partijen in een open brief aan de Europese Commissie. Onder meer Albert Heijn, Danone en Nestlé hebben de brief ondertekend.

Een publieke gezondheidscrisis, zo typeren de partijen obesitas in hun brief aan de Europese commissie. De helft van de Europeanen heeft last van overgewicht; ook in Nederland staat de teller op 50,2%. De problematiek is des te actueler, nu er aanwijzingen zijn dat overgewicht het risico op complicaties bij Covid-19 vergroot. De verplichte invoering van een front-of-pack voedingslabel als Nutri-Score zou consumenten kunnen helpen een gezonde keuze te maken, zo stelt de brief.

Nutri-Score

Nutriscore is een onafhankelijk voedselkeuzelogo dat naar de voedingswaarde van het product als geheel kijkt. Onder andere calorieën, suikers, verzadigd vet, zout, eiwit en vezels zijn onderdeel van de afweging, die gemaakt wordt op basis van een algoritme. Het label geeft het product een score van groen (A) tot rood (E). Volgens verschillende onderzoeken komt Nutri-Score in vergelijking met soortgelijke logo’s als beste uit de bus. Het logo scoort hoog op begrijpelijkheid en zou daadwerkelijk een positieve invloed hebben op het dieet van consumenten.

Verschillende landen in Europa hebben er al voor gekozen om het logo in te voeren. Ook Nederland koos voor Nutri-Score, al is de invoering uitgesteld tot het algoritme beter is afgestemd op de Schijf van Vijf van het voedingscentrum. Niet elk land is even gecharmeerd van Nutri-Score. Italië vindt bijvoorbeeld dat typisch Italiaanse producten als olijfolie, parmaham en kaas ten onrechte worden benadeeld door het rekensysteem van Nutri-Score. De kans is dan ook klein dat het logo in heel Europa verplicht zal worden. Ook in de landen de  verplicht om het logo op de verpakking te zetten.

Steun uit de sector

Danone en Nestlé, evenals de Nederlandse supermarkten, pleiten al langer voor een brede invoering van het Nutri-Score logo. Niet alleen hebben de multinationals gezondheid en voedzaamheid vanwege consumententrends al enige tijd hoger op de agenda staan, ook hebben internationale voedingsmiddelenproducenten baat bij een breed geadopteerd systeem dat niet in ieder land verschillend is. 

Altijd op de hoogte blijven?