AH: fabrikant moet meebetalen aan groei

ZAANDAM – Albert Heijn eist in een brief aan zijn leveranciers 2 procentpunt extra korting. Zo betalen zij mee aan de expansie van de retailer. De FNLI is het er niet mee eens dat AH de voorwaarden met fabrikanten eenzijdig verandert.

‘Als leverancier groeit u met ons mee, onder meer door groei in volume. Om deze groei te faciliteren vinden wij het passend dat u hieraan bijdraagt’, stelt de brief van Albert Heijn. Dat meldt het Financieele Dagblad.

De retailer doelt hiermee op de overname van 82 C1000- en Jumbo-winkels, de herstructurering van het distributiecentrum, de uitbreiding in België en de opening van de eerste AH to go in Duitsland.

Onze leveranciers profiteren daarvan door volumegroei en in ruil daarvoor vragen we een bijdrage in onze investeringen", zegt een woordvoerster van Albert Heijn tegen Dow Jones Nieuwsdienst.

De maatregel van AH wordt 17 september van kracht. Leveranciers zijn het er niet mee eens. “Familiebedrijven die leveren aan Albert Heijn maken een rendement van één tot twee procent. Die schieten meteen in het rood”, zegt een anonieme leverancier in het Financieel Dagblad.

“Het is vrij bruut om dit zo mede te delen, terwijl je gewoon een overeenkomst hebt. Die kunnen ze niet zomaar terzijde schuiven”.

De FNLI zegt dat dergelijke eenzijdige wijzigingen van voorwaarden onwettig zijn. “Er moet een einde komen aan pogingen om de spelregels te veranderen”, stelt FNLI-directeur Philip den Ouden.

FNLI vindt dat retailers de spelregels weer moeten gaan respecteren en niet aan voorwaarden moet sleutelen als er bestaande contracten zijn. "Overtredingen zouden door een scheidsrechter moeten worden beoordeeld", zegt Den Ouden

Topman Dick Boer van Ahold had de extra kortingsronde eerder al aangekondigd, al was het exacte percentage toen nog niet bekend, meldt Distrifood.

De AH-woordvoerster stelt dat Albert Heijn "bereid is het gesprek aan te gaan met leveranciers die vragen of opmerkingen hebben" over de gedwongen extra korting op betalingen.

Volgens het Financieele Dagblad werkt een groep kleine leveranciers aan een afwijzingsbrief.

Lees ook: