AH gaat discussie aan om voedselvertrouwen te vergroten

NIJMEGEN - Albert Heijn roert zich in de discussie met consumenten over voeding. Door helder te communiceren over het eigen beleid en misvattingen op internet te weerleggen, wil de retailer het voedselvertrouwen van consumenten vergroten.

"We willen actief de discussie aangaan. Niet reactief, niet defensief, maar actief",  legde Senior Director Product Integrity Topics Simone Hertzberger van Ahold Europa vrijdag 13 juni uit tijdens het symposium Eerlijk over eten van het Voedingscentrum.

Albert Heijn hanteert daarvoor sinds circa 9 maanden 2 instrumenten. De eerste daarvan is het Twitter-account dat door Hertzberger wordt beheerd. @albertheijn heeft ruim 17.000 volgers en er zijn al ruim 32.000 tweets gepost. "De tweets die het meest interessant gevonden worden, zijn als ik meld wat níet lukt. Zoals dat we het zoutgehalte van frikandellen niet kunnen verlagen omdat de klant dat niet wil..."

Het tweede middel is meediscussiëren op het invloedrijke forum Foodlog, dat zich richt op foodprofessionals. "Ik praat daar mee over heikele onderwerpen."

Reputatieschade

Hertzberger constateert dat het risico op recalls en reputatieschade groter is geworden door de overgang van lokale producten naar wereldwijde handel in grondstoffen en voedsel. Ook zijn er verbeterde technische mogelijkheden om heel lage besmettingsniveaus te detecteren. Bovendien kan fraude met DNA-typering gemakkelijker worden geconstateerd. "Westerse autoriteiten kunnen zich geen lakse houding veroorloven."

Volgens Hertzberger wordt vaak gezegd dat er door de druk op de prijs minder focus is op veiligheid. "Mensen zeggen dat, maar ik weet niet of dat zo is."  De productie van voedingsmiddelen staat ver weg van de meeste consumenten. Ze meent dat emoties een grote rol spelen. Simpelweg uitleggen wat het bedrijf doet, volstaat daarom niet meer om het vertrouwen te vergroten.

Ze meent verder dat consumenten over het algemeen wel vertrouwen hebben in de informatie op het etiket, maar niet in het verhaal daarachter. Naast de discussie aangaan, ziet ze voor Albert Heijn het bieden van keuze aan de consument als "een begin van een antwoord" om het vertrouwen te vergroten.

Een artikel over het symposium is te lezen in EVMI 5, van 5 augustus 2014.

Inhoud en e-paper (voor abonnees is het hele magazine beschikbaar, voor niet-abonnees slechts enkele pagina’s).

Lees ook:

Voedingscentrum Bachelor’s Award voor Steamit (16 juni 2014)