´AH stopt met avocadoarme guacamole´

genomineerden

Albert Heijn gaat de guacamole dip met slechts 0,7 procent avocadopoeder binnen enkele weken uit de verkoop halen. Dat laat de Consumentenbond weten.

De Consumentenbond plaatste de dip op haar Wall of Shame omdat er geen echte avocado in zit, maar slechts een zeer kleine hoeveelheid avocadopoeder. "In de Kletsmajoor verkiezing van de Consumentenbond kreeg de smoes van Albert Heijn over dit product al bijna 6000 stemmen van consumenten", zegt de Consumentenbond. "Hun smoes was dat het een dip is en geen echte guacamole", legt Bart Combée, directeur van de Consumentenbond uit.

Genomineerden

Andere genomineerden voor de Kletsmajoor Award zijn Healthy People en Rivella. Op de verpakking van Healthy People blauwe bosbes en framboos prijken twee handen vol met deze vruchten, terwijl het product vooral witte druivensap bevat en slechts een beetje bessen- en frambozenpuree. De fabrikant voegt het witte druivensap toe 'omdat het een uitstekende smaakdrager is'.

Rivella vermeldt op zijn verpakking prominent 'met natuurlijke ingrediënten', terwijl er ook drie synthetische zoetstoffen inzitten. Verweer van de fabrikant is dat er niet staat 'alléén natuurlijke ingrediënten'.

Consumenten kunnen nog tot 15 augustus hun stem uitbrengen in de Kletsmajoor verkiezing.

Lees ook:

AH past advertentie kip aan (17 juli 2014)

AH gaat discussie aan om voedselvertrouwen te vergroten (16 juni 2014)