AH stopt met ‘Southampton Six’

Albert Heijn stopt vanaf eind 2016 met de verkoop van producten voor kinderen die de ‘Southampton Six’ (de kleurstoffen E102, E104, E110, E122, E124 en E129) bevatten. Die toezegging deed AH tegen Foodwatch, naar aanleiding van de e-mailactie die de consumentenorganisatie vorige maand tegen deze kleurstoffen gestart is.

Het gaat om deze vijf azo-kleurstoffen en E104. Deze synthetische kleurstoffen worden de Southampton Six genoemd omdat wetenschappers van de universiteit van Southampton hebben ontdekt dat ze hyperactiviteit bij kinderen kunnen veroorzaken.

Op producten met de betreffende kleurstoffen moet sinds 2010 gemeld worden: 'Kan de activiteit of oplettendheid van kinderen nadelig beïnvloeden'.

Actie Foodwatch

Foodwatch vindt die waarschuwing niet ver genoeg gaan en stelt dat E102, E104, E110, E122, E124 en E129 helemaal niet in food thuishoren. Daarom voert de consumentenorganisatie sinds juli actie tegen de Southampton Six.

AH was overigens in 2010 al gestopt met de verkoop van eigenmerkproducten met deze kleurstoffen. Nu stelt Albert Heijn eind 2016 ook te stoppen met producten van A-merk fabrikanten die deze E-nummers bevatten.

Dat maakt dat fabrikanten die hun producten bij de retailer willen blijven verkopen, deze kleurstoffen moeten vervangen. Wel wordt een uitzondering gemaakt voor alcoholische dranken, omdat deze producten niet door kinderen geconsumeerd worden.

Frisdrank, snoep, bonbons

In juli bleek uit een inventarisatie van Foodwatch, dat Albert Heijn nog zeker 30 en Jumbo minstens 50 producten verkopen met deze kleurstoffen. Het gaat vooral om frisdrank en snoep maar ook producten als vitaminepillen, medicijnen, bonbons en bakproducten.

Inmiddels hebben ook Raak (frisdranken), Hela (dressings) en Dapeppa (koekjes) aan Foodwatch laten weten uiterlijk binnen een jaar te stoppen met de Southampton Six.

Jumbo: in gesprek

Jumbo heeft Foodwatch laten weten met de fabrikanten in gesprek te gaan maar wil nog geen harde toezegging doen wanneer de Jumbo-supermarkten definitief ‘Southampton Six’-vrij zijn. Daarom wordt de Foodwatch e-mailactie tegen Jumbo voortgezet.

Lees ook:

Lees ook
Gezonde en duurzame keuzes in supermarkt verkozen boven betaalbaarheid

Gezonde en duurzame keuzes in supermarkt verkozen boven betaalbaarheid

Uit onderzoek van Deloitte blijkt dat een derde van de Europese consumenten in het afgelopen jaar meer geïnteresseerd is geraakt in het leren over de invloed van voeding op hun gezondheid. Bijna drie kwart is bovendien bereid meer te betalen voor duurzame voedingsproducten.

Tientallen gezonde voeding-oplossingen gekoppeld tijdens matchmaking event

Tientallen gezonde voeding-oplossingen gekoppeld tijdens matchmaking event

Tijdens het tweede matchmaking event van Brave New Food op 14 oktober vonden ruim 200 gesprekken plaats tussen gevestigde food-bedrijven en innovatieve start-ups. Thema was Healthy Food Solutions.

EVMI 4 goes digital

EVMI 4 goes digital

Editie 4 van EVMI staat nu voor je klaar als digitaal magazine. Blader online door alle artikelen over het thema Ingrediënten én andere actuele onderwerpen en bedrijven uit de voedingsmiddelenindustrie.