AH stopt met ‘Southampton Six’

Albert Heijn stopt vanaf eind 2016 met de verkoop van producten voor kinderen die de ‘Southampton Six’ (de kleurstoffen E102, E104, E110, E122, E124 en E129) bevatten. Die toezegging deed AH tegen Foodwatch, naar aanleiding van de e-mailactie die de consumentenorganisatie vorige maand tegen deze kleurstoffen gestart is.

Het gaat om deze vijf azo-kleurstoffen en E104. Deze synthetische kleurstoffen worden de Southampton Six genoemd omdat wetenschappers van de universiteit van Southampton hebben ontdekt dat ze hyperactiviteit bij kinderen kunnen veroorzaken.

Op producten met de betreffende kleurstoffen moet sinds 2010 gemeld worden: 'Kan de activiteit of oplettendheid van kinderen nadelig beïnvloeden'.

Actie Foodwatch

Foodwatch vindt die waarschuwing niet ver genoeg gaan en stelt dat E102, E104, E110, E122, E124 en E129 helemaal niet in food thuishoren. Daarom voert de consumentenorganisatie sinds juli actie tegen de Southampton Six.

AH was overigens in 2010 al gestopt met de verkoop van eigenmerkproducten met deze kleurstoffen. Nu stelt Albert Heijn eind 2016 ook te stoppen met producten van A-merk fabrikanten die deze E-nummers bevatten.

Dat maakt dat fabrikanten die hun producten bij de retailer willen blijven verkopen, deze kleurstoffen moeten vervangen. Wel wordt een uitzondering gemaakt voor alcoholische dranken, omdat deze producten niet door kinderen geconsumeerd worden.

Frisdrank, snoep, bonbons

In juli bleek uit een inventarisatie van Foodwatch, dat Albert Heijn nog zeker 30 en Jumbo minstens 50 producten verkopen met deze kleurstoffen. Het gaat vooral om frisdrank en snoep maar ook producten als vitaminepillen, medicijnen, bonbons en bakproducten.

Inmiddels hebben ook Raak (frisdranken), Hela (dressings) en Dapeppa (koekjes) aan Foodwatch laten weten uiterlijk binnen een jaar te stoppen met de Southampton Six.

Jumbo: in gesprek

Jumbo heeft Foodwatch laten weten met de fabrikanten in gesprek te gaan maar wil nog geen harde toezegging doen wanneer de Jumbo-supermarkten definitief ‘Southampton Six’-vrij zijn. Daarom wordt de Foodwatch e-mailactie tegen Jumbo voortgezet.

Lees ook:

Lees ook
Boekrecensie Spoon-Fed: Tegengif voor verkeerde ideeën

Boekrecensie Spoon-Fed: Tegengif voor verkeerde ideeën

De Britse hoogleraar Tim Spector voelt de tijdgeest goed aan met zijn nieuwe boek Spoon-Fed. We krijgen de verkeerde ideeën over voeding met de paplepel ingegoten en de industrie gaat er graag mee aan de haal. En dat terwijl het wetenschappelijke bewijs uiterst zwak is. Bovendien: mensen verschillen zo veel van elkaar, dat one-size-fits-all-advies...

Eiwitvezels uit soja

Eiwitvezels uit soja

Ojah BV, Nederlandse producent van plantaardige eiwitten, lanceert Plenti ProFiberTM. Voedselfabrikanten kunnen deze eiwitvezels gebruiken bij de ontwikkeling en productie van (deels) plantaardige alternatieven voor dierlijke producten.

Nutri-Score beïnvloedt keuze van de consument

Nutri-Score beïnvloedt keuze van de consument

Voedselkeuzelogo Nutri-Score helpt de consument om gezondere voedingskeuzes te maken. Dat volgt uit een studie uitgevoerd door wetenschappers van de Universiteit Gent. Het logo wordt gebruikt in België, Frankrijk en Spanje. Halverwege 2021 vind je het Nutri-Score-label ook op voedingsproducten in de Nederlandse schappen.