Ahold en Delhaize officieel samen

25 juli 2016

Ahold en Delhaize hebben hun fusie officieel afgerond. Dit gebeurt ruim een jaar na de bekendmaking van de fusieplannen. Nu is het nieuwe, gezamenlijke logo gepresenteerd. Het heeft de kop van de leeuw van Delhaize met daarop het kroontje van koninklijke Ahold.

De nieuwe website van Ahold Delhaize is in de lucht. Het Ahold-blauw en het Delhaize-rood heeft plaatsgemaakt voor fris heldergroen.

Op hoofdkantoor

Het logo prijkt op het hoofdkantoor in Zaandam. Het komt overigens niet op de supermarkten van Albert Heijn en Delhaize te staan. Ook alle merken behouden hun naam.

De hoogste baas is Ahold topman Dick Boer is de CEO binnen het bedrijf en Frans Muller, de baas van Delhaize, is vice-voorzitter en Chief Integration Officer (CIO).

Topstores

Volgens het Financieel Dagblad zullen er in Nederland wellicht AH-topstores gaan ontstaan, die een tegenwicht moeten bieden voor het luxe en verantwoorde aanbod bij concurrenten als Marqt en Ecoplaza. Te denken valt aan topwinkels met de naam AH Delhaize.

Albert Heijn heeft geen eigen slagers meer, terwijl andere retailketens hier juist op inzetten. Nu Jumbo met aparte foodmarkten eveneens de bewuste Bourgondiër trekt, zal Albert Heijn het luxe assortiment van Delhaize goed kunnen gaan gebruiken, aldus de krant.

2/3 omzet uit VS

Met het samengaan telt het moederbedrijf volgens de NOS wereldwijd 6700 winkels. Het haalt een jaaromzet van ruim 50 miljard euro en heeft wereldwijd 390.000 werknemers.

Wekelijks doen 50 miljoen mensen er hun boodschappen. Zo’n twee derde van de omzet haalt het concern uit de VS.

Ahold Delhaize heeft daar retailformules onder de namen Stop&Shop, Giant, Peapod, Food Lion en Hannaford.

Lees ook:

Albert Heijn en Delhaize: synergie 500 miljoen (25 juni 2015)

Altijd op de hoogte blijven?