Foto: Wikimedia

Online vleesverkoper Koopeenkoe.nl heeft de mijlpaal van 100.000 klanten in Nederland, Duitsland en Groot-Brittannië weten te behalen.

Door Annika de Jong - Foodlog

Dat zegt Berend te Voortwis, directeur van Crowdbutching, het bedrijf achter onder meer Koopeenkoe.nl, Koopeenkalkoen.nl, Kaufeinschwein.de en buyacow.uk vandaag in een interview met het AD.

Het bedrijf is een initiatief dat hoort in de 'stal' van horeca-groothandel en luxe speciaalzaak De Lindenhoff in Baambrugge net onder de rook van de Bijlmer. De basis voor de waaier van activiteiten die uit het bedrijf voortkwam werd gelegd door vader Ben te Voortwis.

Na een kleinschalige start 6 jaar geleden gaat het de onderneming inmiddels voor de wind. Vorig jaar verdubbelde het bedrijf de omzet en voor dit jaar wordt ook weer een groei van 50% verwacht. Te Voortwis verklaart het succes doordat ze een snaar raken bij mensen. “Ze hebben weerzin tegen het anonieme vlees bij de supermarkt.”

Via de websites als Koopeenkoe.nl kiezen klanten zelf hun dier uit. Pas nadat het dier volledig verkocht is gaat het naar de slacht. “Altijd op maximaal een half uur reizen van de boerderij. De koe blijft dan twee dagen bij de slachter om weer rustig te worden en wordt dan geslacht”, aldus te Voortwis. Na een aantal weken rijping maakt het bedrijf de vleespakketten. Kopers moeten dus wel wat geduld hebben, maar dat lijkt het bedrijf geen parten te spelen. 

Intussen leveren 110 verschillende boeren vlees aan Crowdbutching. Naast rundvlees bestaat het aanbod ook uit vlees van andere dieren als varkens, kippen, herten, kalkoenen en geiten. Kopers krijgen vlees van kop tot staart, “zodat er geen verspilling is".

Is een koop-een-koe koe anders? Iedere koe is natuurlijk een koe, maar deze is anders omdat je die als besteller zelf hebt uitgezocht bij een boer die zijn naam, adres en het ras bekend maakt. Ook bestel je er de Gasconne-koeien uit de mooie open stal van Dirco te Voortwis (ja, net als Ben ook directe familie van Berend) uit Baambrugge zelf.

Dit artikel verscheen eerder op: Vleesmagazine

Altijd op de hoogte blijven?