Albert Heijn haalt paprika’s, bospenen en bananen uit het plastic

Groente onverpakt

Albert Heijn startte eind maart een test met het onverpakt ('naakt') verkopen van 100 soorten groenten en fruit in Hoofddorp. Na afloop concludeert de supermarktketen dat bananen, zoete rode puntpaprika’s, alle soorten paprika’s en bospeen uit het plastic kunnen. 

Door de Foodlog-redactie

Deze groenten zullen in de loop van het jaar zowel online als in de winkels zonder plastic verpakking hun opwachting maken. Op termijn wil AH nog meer groente en fruit uit hun plastic jasje halen. Hiervoor is de supermarkt in gesprek met leveranciers en vaste telers. 

De supermarktketen verlengt de testperiode in Hoofddorp om ook seizoensproducten te kunnen testen. Ook onderzoekt AH alternatieve verpakkingsmaterialen. ‘Dry misting’ blijkt in ieder geval succesvol. Door de verfijnde verneveling van water blijven groente langer vers. Deze techniek blijkt ook voor producten die wel in plastic zitten goed uit te pakken. Door de verkoeling van deze producten blijven die ook langer goed; dat gaat voedselverspilling tegen.

Lees ook
Vraag naar gerecycled plastic daalt

Vraag naar gerecycled plastic daalt

Tonnen gerecycled plastic hopen zich op bij Nederlandse recyclingbedrijven. Door de lage olieprijs en de coronacrisis is de vraag naar gerecycled plastic sterk gedaald, waardoor de bedrijven de grondstof niet meer kwijt kunnen. Het betreffende plastic vindt vooral toepassing in de sierteelt, de autobranche, de bouw en in consumentenproducten. Voor...

Fruit langer vers door folie van Wageningse onderzoekers

Fruit langer vers door folie van Wageningse onderzoekers

Onderzoekers van Wageningen Food & Biobased Research hebben een verpakkingsfolie ontwikkeld die zich aanpast aan de temperatuur. Het folie is bij hoge temperaturen doorlaatbaar voor gassen, terwijl het folie bij lage temperaturen gesloten blijft. Dat maakt het mogelijk om producten die buiten de koeling moeten ‘ademen’, zoals vers fruit,...

Albert Heijn test Nutri-Score online

Albert Heijn test Nutri-Score online

Dat meldt Albert Heijn vandaag in een persbericht. De supermarktformule start vandaag een proef waarbij het logo op circa 2.000 producten op de website wordt afgebeeld.