Albert Heijn haalt paprika’s, bospenen en bananen uit het plastic

Groente onverpakt

Albert Heijn startte eind maart een test met het onverpakt ('naakt') verkopen van 100 soorten groenten en fruit in Hoofddorp. Na afloop concludeert de supermarktketen dat bananen, zoete rode puntpaprika’s, alle soorten paprika’s en bospeen uit het plastic kunnen. 

Door de Foodlog-redactie

Deze groenten zullen in de loop van het jaar zowel online als in de winkels zonder plastic verpakking hun opwachting maken. Op termijn wil AH nog meer groente en fruit uit hun plastic jasje halen. Hiervoor is de supermarkt in gesprek met leveranciers en vaste telers. 

De supermarktketen verlengt de testperiode in Hoofddorp om ook seizoensproducten te kunnen testen. Ook onderzoekt AH alternatieve verpakkingsmaterialen. ‘Dry misting’ blijkt in ieder geval succesvol. Door de verfijnde verneveling van water blijven groente langer vers. Deze techniek blijkt ook voor producten die wel in plastic zitten goed uit te pakken. Door de verkoeling van deze producten blijven die ook langer goed; dat gaat voedselverspilling tegen.

Lees ook
Blockchain: belofte en werkelijkheid

Blockchain: belofte en werkelijkheid

Blockchain: volgens de goeroe ‘het nieuwe internet’, volgens de scepticus een ‘oplossing zonder probleem’. In de voedingsmiddelenindustrie omarmen steeds meer partijen blockchain als dé technologie die supply chains transparant, efficiënt en veilig gaat maken. Maar verwachten we niet teveel?  Ketens in de voedselsector...

Blockchain voor een betere wereld

Blockchain voor een betere wereld

In dit tweede deel van onze grondige duik in de wereld van de blockchain kijken we naar de potentie van transparante ketens om uitbuiting, kinderarbeid en slavernij de wereld uit te helpen. Kan blockchain keurmerken als Fairtrade en Rainforest Alliance overbodig maken? Sinds vorig najaar kunnen klanten van Albert Heijn via een code op de fles de herkomst...

AH geeft moestuinpotjes weg

AH geeft moestuinpotjes weg

Klanten van Albert Heijn krijgen vanaf volgende week bij besteding van elke 15 euro aan boodschappen een moestuinpotje. Het nieuwe spaarthema heeft de naam ‘Begin je eigen moestuintje’, bericht Distrifood. Er kan voor 20 verschillende moestuinpotjes worden gespaard als broccoli, paprika, basilicum, dille en bosaardbei. Albert Heijn verkoopt ook een...