Albert Heijn haalt paprika’s, bospenen en bananen uit het plastic

Groente onverpakt

Albert Heijn startte eind maart een test met het onverpakt ('naakt') verkopen van 100 soorten groenten en fruit in Hoofddorp. Na afloop concludeert de supermarktketen dat bananen, zoete rode puntpaprika’s, alle soorten paprika’s en bospeen uit het plastic kunnen. 

Door de Foodlog-redactie

Deze groenten zullen in de loop van het jaar zowel online als in de winkels zonder plastic verpakking hun opwachting maken. Op termijn wil AH nog meer groente en fruit uit hun plastic jasje halen. Hiervoor is de supermarkt in gesprek met leveranciers en vaste telers. 

De supermarktketen verlengt de testperiode in Hoofddorp om ook seizoensproducten te kunnen testen. Ook onderzoekt AH alternatieve verpakkingsmaterialen. ‘Dry misting’ blijkt in ieder geval succesvol. Door de verfijnde verneveling van water blijven groente langer vers. Deze techniek blijkt ook voor producten die wel in plastic zitten goed uit te pakken. Door de verkoeling van deze producten blijven die ook langer goed; dat gaat voedselverspilling tegen.

Lees ook
Volkorenclaims op verpakkingen misleidend, oordeelt RCC

Volkorenclaims op verpakkingen misleidend, oordeelt RCC

Producten met witte bloem erin op de verpakking ‘volkoren’ noemen, is misleidend. Dat oordeelde de Reclame Code Commissie vorige week. Onder meer Albert Heijn, Bolletje en Jumbo zouden hun klanten op deze manier misleiden.

Albert Heijn en McDonald's over hun kippen en de lat van Wakker Dier

Albert Heijn en McDonald's over hun kippen en de lat van Wakker Dier

Voor de Liegebeest-campagne van dit jaar nomineerde Wakker Dier 5 bedrijven. In eerdere jaren konden bedrijven door hun reclame-uitingen aan de nominatie 'ontsnappen'. Dit jaar lijkt Wakker Dier bedrijven en supermarkten in de hoek te drijven: legt Wakker Dier de lat te hoog? We vroegen het na bij de genomineerden.

Unilever stopt Solero’s in multipack zonder losse plastic wrapper

Unilever stopt Solero’s in multipack zonder losse plastic wrapper

In navolging van de Magnum pints van gerecycled plastic, komt Unilever nu met een volgend plastic-besparend product: de Solero ijsjes in het multipack zijn niet meer per stuk in plastic verpakt, maar zo uit de kartonnen verpakking te gebruiken. Dat schrijft Unilever in een persbericht.