Albert Heijn haalt paprika’s, bospenen en bananen uit het plastic

Groente onverpakt

Albert Heijn startte eind maart een test met het onverpakt ('naakt') verkopen van 100 soorten groenten en fruit in Hoofddorp. Na afloop concludeert de supermarktketen dat bananen, zoete rode puntpaprika’s, alle soorten paprika’s en bospeen uit het plastic kunnen. 

Door de Foodlog-redactie

Deze groenten zullen in de loop van het jaar zowel online als in de winkels zonder plastic verpakking hun opwachting maken. Op termijn wil AH nog meer groente en fruit uit hun plastic jasje halen. Hiervoor is de supermarkt in gesprek met leveranciers en vaste telers. 

De supermarktketen verlengt de testperiode in Hoofddorp om ook seizoensproducten te kunnen testen. Ook onderzoekt AH alternatieve verpakkingsmaterialen. ‘Dry misting’ blijkt in ieder geval succesvol. Door de verfijnde verneveling van water blijven groente langer vers. Deze techniek blijkt ook voor producten die wel in plastic zitten goed uit te pakken. Door de verkoeling van deze producten blijven die ook langer goed; dat gaat voedselverspilling tegen.

Lees ook
Bioplastics: de stand van zaken na het Plastic Pact

Bioplastics: de stand van zaken na het Plastic Pact

In februari presenteerde staatssecretaris Van Veldhoven het zogenoemde Plastic Pact. Tientallen bedrijven committeerden zich aan ambitieuze recyclingdoelstellingen om de planeet te redden. Slecht nieuws voor biobased plastics, want omdat die op dit moment lang niet allemaal gerecycled worden, staan ze de recyclingambities in de weg. Hoe zit het nu met...

Colruyt kiest voor herbruikbare zakjes voor groente en fruit

Colruyt kiest voor herbruikbare zakjes voor groente en fruit

Retailer Colruyt Group gaat zijn plastic zakjes voor groente en fruit voor eenmalig gebruik vervangen voor herbruikbare zakjes. Deze duurzame zakjes moeten door de klant worden aangekocht en kunnen tot wel 100 keer worden hergebruikt. De nieuwe doorzichtige AGF zakjes zijn gemaakt van 100% polyester en wegen slechts 37 gram per stuk. Bij het afrekenen...

Albert Heijn koopt online gezondheidsplatform FoodFirst Network

Albert Heijn koopt online gezondheidsplatform FoodFirst Network

Albert Heijn neemt het 'Netflix van gezond eten en leven' FoodFirst Network over. Op het lifestyleplatform krijgen betalende abonnees tips en advies over voeding, bewegen, slaap en ontspanning. Bekende gezichten van het platform zijn Rudolph van Veen en Irene Moors. De Hoogleraren Jaap Seidell en Hanno Pijl ondersteunen het initiatief.