Albert Heijn introduceert verpakkingsvrij boodschappen doen

Albert Heijn persfoto beeldbank

Beeld: Albert Heijn

Supermarktketen Albert Heijn lanceert AH Verpakkingsvrij: een concept waarmee klanten boodschappen kunnen doen zonder wegwerpverpakkingen. Klanten vullen hierbij een herbruikbare zak of pot met een product en kunnen deze verpakking steeds opnieuw gebruiken. Hiermee wil Albert Heijn een stap zetten in de ambitie om in 2025 twintig miljoen kilo minder verpakkingsmateriaal te gebruiken.

Het verpakkingsvrije assortiment bestaat uit zeventig producten, van ontbijtgranen en broodbeleg tot pasta en rijst. Ongeveer 80% van het assortiment is biologisch. De Albert Heijn XL in Rotterdam is de eerste winkel waar het nieuwe concept wordt ingevoerd. Binnenkort volgen de Albert Heijn XL op het Gelderlandplein in Amsterdam en de XL in Leidschendam. Komend jaar krijgen nog eens vijftig winkels het verpakkingsvrije assortiment.

Eigen verpakking

Het nieuwe concept bestaat uit zes meter verpakkingsvrij assortiment in slimme dispensers. Vanuit de dispensers kunnen klanten een eigen verpakking vullen of ter plekke een herbruikbare pot of zak kopen. Klanten wegen eerst de verpakking zonder product, daarna vullen ze die met een van de zeventig producten en vervolgens printen ze een etiket waarmee ze afrekenen bij de kassa. Om het verpakkingsvrij boodschappen doen te bevorderen, hangen bij verpakte producten in de winkel kaartjes waarop staat dat die producten ook verpakkingsvrij verkrijgbaar zijn. 

Ambitie 2025

Albert Heijn wil in 2025 twintig miljoen kilo minder verpakkingsmateriaal gebruiken. Ook moeten alle eigen-merkverpakkingen tegen die tijd 100% recyclebaar zijn. De afgelopen jaren bespaarde de supermarkt bijna tien miljoen kilo verpakkingsmateriaal door helemaal geen, minder of ander materiaal te gebruiken.

Bron: Albert Heijn

Altijd op de hoogte blijven? 

Neem een abonnement
  
Lees ook
Dit is er op 5 & 6 april te doen op Empack

Dit is er op 5 & 6 april te doen op Empack

Het verpakkingsevent Empack en Packaging Innovations komt steeds dichterbij. Op 5 en 6 april vindt de beurs plaats in Brabanthallen in Den Bosch. Dit zijn de activiteiten op de beursvloer.

Empack en Packaging Innovations maken volledig programma bekend

Empack en Packaging Innovations maken volledig programma bekend

Beursorganisator Easyfairs heeft het volledige programma bekend gemaakt voor het verpakkingsevent Empack en Packaging Innovations op 5 en 6 april in Brabanthallen in Den Bosch. Er zijn meer dan 30 sessies bij te wonen: van de psychologie van verpakkingen tot de oplossingen voor verpakkingen op logistiek gebied. Daarnaast worden beide ochtenden afgetrapt...

Albert Heijn vervangt plastic broodclips door papier

Albert Heijn vervangt plastic broodclips door papier

Vanaf deze week start Albert Heijn op de broodafdeling met papieren clipjes. De bekende vierkante, plastic broodclipjes worden geleidelijk vervangen door een recyclebare papieren variant.