Albert Heijn introduceert verpakkingsvrij boodschappen doen

Albert Heijn persfoto beeldbank

Beeld: Albert Heijn

Supermarktketen Albert Heijn lanceert AH Verpakkingsvrij: een concept waarmee klanten boodschappen kunnen doen zonder wegwerpverpakkingen. Klanten vullen hierbij een herbruikbare zak of pot met een product en kunnen deze verpakking steeds opnieuw gebruiken. Hiermee wil Albert Heijn een stap zetten in de ambitie om in 2025 twintig miljoen kilo minder verpakkingsmateriaal te gebruiken.

Het verpakkingsvrije assortiment bestaat uit zeventig producten, van ontbijtgranen en broodbeleg tot pasta en rijst. Ongeveer 80% van het assortiment is biologisch. De Albert Heijn XL in Rotterdam is de eerste winkel waar het nieuwe concept wordt ingevoerd. Binnenkort volgen de Albert Heijn XL op het Gelderlandplein in Amsterdam en de XL in Leidschendam. Komend jaar krijgen nog eens vijftig winkels het verpakkingsvrije assortiment.

Eigen verpakking

Het nieuwe concept bestaat uit zes meter verpakkingsvrij assortiment in slimme dispensers. Vanuit de dispensers kunnen klanten een eigen verpakking vullen of ter plekke een herbruikbare pot of zak kopen. Klanten wegen eerst de verpakking zonder product, daarna vullen ze die met een van de zeventig producten en vervolgens printen ze een etiket waarmee ze afrekenen bij de kassa. Om het verpakkingsvrij boodschappen doen te bevorderen, hangen bij verpakte producten in de winkel kaartjes waarop staat dat die producten ook verpakkingsvrij verkrijgbaar zijn. 

Ambitie 2025

Albert Heijn wil in 2025 twintig miljoen kilo minder verpakkingsmateriaal gebruiken. Ook moeten alle eigen-merkverpakkingen tegen die tijd 100% recyclebaar zijn. De afgelopen jaren bespaarde de supermarkt bijna tien miljoen kilo verpakkingsmateriaal door helemaal geen, minder of ander materiaal te gebruiken.

Bron: Albert Heijn

Lees ook
Landelijk innamesysteem statiegeldblikjes drie maanden vertraagd

Landelijk innamesysteem statiegeldblikjes drie maanden vertraagd

Vanwege een tekort aan grondstoffen en personeel is het landelijk dekkend innamesysteem voor statiegeldblikjes drie maanden niet gereed op 31 december. In plaats daarvan kunnen supermarkten drie maanden later, per 1 april, statiegeldblikjes innemen. Dat meldt Stichting Afvalfonds Verpakkingen.

1,5 miljard omzetverlies voor A-merken door prijsstijgingen

1,5 miljard omzetverlies voor A-merken door prijsstijgingen

Door prijsstijgingen kiezen consumenten steeds vaker voor goedkopere huismerken. Dit leidt tot een verlies van zo’n 1,5 miljard euro aan omzet dit jaar, blijkt uit een analyse van onderzoeksbureau GfK, uitgevoerd op verzoek van BNR.

Onderzoekers WUR geven verbeterpunten voor recycling van drankenkartons

Onderzoekers WUR geven verbeterpunten voor recycling van drankenkartons

In opdracht van het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat hebben onderzoekers van Wageningen University & Research het recyclingpercentage van drankenkartons in Nederland berekend. Dit percentage komt uit op 31% in 2020. De onderzoekers gaven ook inzicht in verbeterpunten, die het recyclingpercentage in het meest gunstige scenario kunnen verhogen...