Albert Heijn kweekt oesterzwammen op koffiedrab

EVMI_Oesterzwammen

Albert Heijn verkoopt sinds 14 mei twee weken lang verse oesterzwammen die zijn gekweekt op koffiedrab. De oesterzwammen worden verkocht in AH Gelderlandplein XL. Albert Heijn kweekt de zwammen in samenwerking met paddenstoelenleverancier GRO | Green Recycled Organics. Samen willen de bedrijven een stap maken in het verduurzamen van de voedselketen en experimenteren hoe de klant hierop reageert.

Oesterzwammen

Met de nieuwe oesterzwammen laat Albert Heijn de klant kennis laten maken met een nieuwe, circulaire kweekmethode die het voedselsysteem duurzamer maakt. Het circulaire principe werkt als volgt: Het koffiedik van een Albert Heijn winkel gaat naar GRO, die daar oesterzwammen op kweekt, Gro verkoopt deze zwammen vervolgens aan Albert Heijn.

Als dit experiment slaagt, gaan de bedrijven kijken of dit project kan verder worden uitgebreid. Meer winkels zouden koffiedrab kunnen leveren aan GRO. De op koffie geteelde oesterzwammen kunnen dan op meer plaatsen verkrijgbaar zijn.

Innovatie bij Albert Heijn

Albert Heijn stimuleert initiatieven die een positieve bijdrage leveren aan het voedselsysteem. De supermarktketen wil namelijk een bijdrage leveren aan een duurzame economie en groen ondernemen, het hergebruiken van materialen, grondstoffen en afvalstoffen. Daarom krijgt een aantal winkels de komende weken een flexibel schap voor het experimenteren of activeren van nieuwe productconcepten met mogelijkheden om te laten proeven en te verkopen.

Oesterzwammen staan bekend als smaakmakers in de keuken. De vlezige structuur van de ‘zwam’ maakt ze ook een geschikt alternatief voor vlees. Ze zijn bovendien gezond, calorie- en vetarm én rijk aan mineralen, vitaminen en vezels.

Lees ook
Volkorenclaims op verpakkingen misleidend, oordeelt RCC

Volkorenclaims op verpakkingen misleidend, oordeelt RCC

Producten met witte bloem erin op de verpakking ‘volkoren’ noemen, is misleidend. Dat oordeelde de Reclame Code Commissie vorige week. Onder meer Albert Heijn, Bolletje en Jumbo zouden hun klanten op deze manier misleiden.

Albert Heijn en McDonald's over hun kippen en de lat van Wakker Dier

Albert Heijn en McDonald's over hun kippen en de lat van Wakker Dier

Voor de Liegebeest-campagne van dit jaar nomineerde Wakker Dier 5 bedrijven. In eerdere jaren konden bedrijven door hun reclame-uitingen aan de nominatie 'ontsnappen'. Dit jaar lijkt Wakker Dier bedrijven en supermarkten in de hoek te drijven: legt Wakker Dier de lat te hoog? We vroegen het na bij de genomineerden.

Kwartaalcijfers Ahold Delhaize: minder winst dankzij staking, Nederlands aandeel groeit

Kwartaalcijfers Ahold Delhaize: minder winst dankzij staking, Nederlands aandeel groeit

Vandaag presenteerde Ahold Delhaize zijn resultaten over het tweede kwartaal. De winst van het supermarktconcern is met 18 procent gedaald ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. Desondanks bleef er onder de streep nog altijd 334 miljoen euro winst over.