Albert Heijn laat ‘miljoenenclaim’ op pluimveehouders vallen

Eieren_1

Albert Heijn gaat de schade die ontstond na het fipronil-schandaal niet verhalen op de Nederlandse pluimveehouders. Begin augustus liet supermarktkoepel CBL nog weten dat de supermarkten dat juist wel zouden doen.

Door Cécile Janssen - Foodlog

Op nieuwszender BNR legt woordvoerder Anoesjka Aspeslagh van Albert Heijn uit waarom de supermarkt afziet van een claim: "Nederland is gebaat bij een sterke pluimveesector. Er is al heel veel schade geleden. Dat is de reden dat wij hebben besloten om geen claim in te dienen". Ze voegt er aan toe: "Het zou heel mooi zijn als meer supermarkten dit voorbeeld volgen. Het zou echt bijdragen aan een sterke pluimveesector." Volgens BNR, dat het bij het CBL navroeg, is nog niet bekend of andere supers het voorbeeld van Albert Heijn gaan volgen.

In Nederland zijn alle ogen gericht op oud-minister Winnie Sorgdrager, die van de overheid opdracht heeft gekregen de fipronilaffaire tot op de bodem uit te zoeken. Dat onderzoek moet volgens planning eind dit jaar klaar zijn. Supermarkt Jumbo laat in een reactie weten een eventueel besluit af te laten hangen van het onderzoek: "onze schade valt in het niet bij die van de boeren".

In België besloten de supermarkten in september geen claim in te dienen bij de pluimveehouders. "Pluimveebedrijven waren ook maar te goeder trouw,” klonk het in België, waar de overheid een pakket steunmaatregelen in het leven heeft geroepen. De schade voor de Belgische pluimveehouders is inmiddels opgelopen tot €14 miljoen, aldus de Boerenbond. In Nederland stond de teller op €33 miljoen maar is het einde nog niet in zicht. Fipronil blijkt bijzonder lastig te verwijderen en ook het afvoeren van fipronilmest gaat maar mondjesmaat.

Hennie de Haan, voorzitter van de Nederlandse Vakbond Pluimveehouders, noemt het besluit van Albert Heijn "echt heel goed nieuws". Volgens haar is hiermee een "miljoenenclaim" voorkomen. De pluimveesector zelf heeft overigens ook zelfs nog claims in voorbereiding, bij de leveranciers van het illegaal fipronil-houdende bloedluisbestrijdingsmiddel en bij toezichthouder NVWA. "Dat soort dingen kent toch een langere doorlooptijd," aldus De Haan.

Lees ook:

Dossier Fipronil-affaire

Lees ook
Nog meer sinaasappelschillen gered

Nog meer sinaasappelschillen gered

Het Fair Trade-zeepmerk Seepje verwerkt sinaasappelschillen tot etherische olie en gebruikt deze in hun nieuwe handzeep met sinaasappelgeur. Het product ligt in het verlengde van het twee jaar geleden gelanceerde sinaasappelwasmiddel.

De balans tussen veiligheid en gezondheid

De balans tussen veiligheid en gezondheid

Volgens een vrij recent onderzoek hangt de consumptie van ultra-bewerkt voedsel samen met een toename van overgewicht en welvaartsziekten. Kan een classificatie van producten op hun bewerkingsgraad – zoals NOVA – consumenten helpen om gezondere keuzes te maken? Stephan Peters en Jacco Gerritsen (Nederlandse Zuivel Organisatie) en Thom Huppertz...

Grote terugroepactie verontreinigd sesamzaad

Grote terugroepactie verontreinigd sesamzaad

Drie Indiase bedrijven leverden sesamzaad met ethyleenoxide aan de Europese markt. Bedrijven die het sesamzaad, of producten met het sesamzaad, verhandelen, moeten het uit de handel halen. De NVWA heeft betrokken bedrijven op de hoogte gesteld.