Albert Heijn Liegebeest 2017

Liegebeest 2017

Albert Heijn is uitgeroepen tot Liegebeest van 2017. Volgens Wakker Dier misleidde de supermarkt consumenten met de serranoham. Door bij een artikel over deze ham in de Allerhande een foto te plaatsen met varkens in een Spaanse wei, suggereerde de supermarkt dat de dieren in de wei lopen. Volgens Wakker Dier komen deze varkens in werkelijkheid helemaal niet buiten en leven. In de stal hebben ze minder ruimte dan varkens in Nederland.

In het AD reageert Ahold teleurgesteld. Het plaatsen van de foto was een vergissing omdat het niet overeenkomt met de werkelijkheid.  Maar Ahold meent dat "Deze 'prijs' doet absoluut geen recht aan alle inspanningen die Albert Heijn doet op het gebied van dierenwelzijn''.

Genomineerden

In totaal nomineerde Wakker Dier vijf producten voor de verkiezing. Albert Heijn was ook genomineerd voor kweekzalm. In een tv-reclame werd de kweekzalm ‘very happy fish’ genoemd, terwijl de vissen op elkaar gepropt in grote kweeknetten leven. Zuivelbedrijf Almhof dankte de nominatie aan de tv-reclames waar koeien vrij grazen in de wei. In werkelijkheid houdt Almhof een groot deel van haar koeien binnen.

De andere twee genomineerden pasten naar aanleiding van de nominatie hun producten aan. Rio Mare sprak op de verpakking van de tonijn over 'welzijn'. Hiermee wekte het bedrijf de indruk dat ze de tonijn goed behandelde, maar de vissen worden levend ingevroren. Rio Mare gaat de informatie op de verpakking aanpassen.

De laatste genomineerde was Friesche Vlag. Hun koffiemelk Halfvol Plantaardig bestaat voor 96 procent uit melk. Friesche Vlag gaat een andere naam bedenken voor de koffiemelk.

Liegebeestverkiezing

Met de Liegebeestverkiezingen wil Wakker Dier de aandacht vestigen op merken en bedrijven die consumenten misleiden over het dierenwelzijn. Dit jaar werd een recordaantal van 19.000 stemmen uitgebracht. De Serranoham van Albert Hein kreeg 7500 stemmen.

Lees ook:

Lees ook
Grote Europese meerderheid voor einde kooitijdperk

Grote Europese meerderheid voor einde kooitijdperk

Voor 2027 is het gebruik van kooien in de veehouderij verleden tijd. Althans, daar dringt het Europees Parlement op aan bij de Europese Commissie, als reactie op het Europees burgerinitiatief "Stop de kooien – End the Cage Age”, waarin 1,4 miljoen Europeanen deze oproep onderschreven.

Aldi stapt in 2023 over op Beter leven kip

Aldi stapt in 2023 over op Beter leven kip

Aldi stapt over op kip met het Beter leven keurmerk. Vanaf 2023 hebben alle verse kipproducten in de schappen minimaal één Beter Leven-ster. Dit geldt eind 2021 al voor alle kipvleeswaren. De supermarktketen is de vijfde die deze stap zet. Eerder maakten Albert Heijn, Jumbo, Lidl en Plus al bekend over te stappen op kip met het Beter leven-keurmerk.  Dierenwelzijn...

Foodwatch lanceert campagnepetitie tegen het kooien van landbouwdieren

Foodwatch lanceert campagnepetitie tegen het kooien van landbouwdieren

Consumentenorganisatie en voedselwaakhond foodwatch roept de Europese Commissie op een einde te maken aan het kooien van alle landbouwdieren in Europa en ervoor te zorgen dat het EU-handelsbeleid dit verbod ondersteunt.