Albert Heijn maakt sinaasappelketen transparant met blockchain

sinasappel

Met blockchaintechnologie willen Albert Heijn en leverancier Refresco de hele keten van het huismerk sinaasappelsap transparant maken. Via een QR code op de verpakking kan de consument zien welke route het product aflegt voordat hij in de schappen staat.

Het bericht waarmee Albert Heijn vandaag naar buiten kwam is natuurlijk deels een marketingstunt, maar wel een interessante. De blockchain, die samen met het techbedrijf Supply Chain Information Management (SIM) is ontwikkeld, maakt het mogelijk om de hele keten van de sinaasappelsap van boomgaard tot winkelmandje in beeld te brengen. Bij iedere stap in de keten worden gegevens over het product, de tijd, en het bedrijf dat het behandelt aan de blockchain toegevoegd. Door de QR-code op een pak sinaasappelsap te scannen met een smartphone wordt die reis visueel gemaakt voor de consument.

LCD Juice

Het begint bij de sinaasappelboomgaarden van LDC Juice in Brazilië waar de vruchten geoogst worden. Daar wordt onder andere vastgelegd welke keurmerken de telers hebben voor voedselveiligheid en duurzaamheid. De blockchain bevat ook informatie over de sinaasappelen zelf, zoals de plukperiode en zoetheidsgraad. Zo kunnen klanten de details in de keten bekijken en zelfs een compliment sturen naar de telers met de functionaliteit ‘Like2Farmer’.

Transparant met blockchain

Dat openheid belangrijk is in de voedingsmiddelenindustrie ligt voor de hand. Consumenten willen graag weten wat ze op hun bord hebben liggen, waar het vandaan komt, hoeveel regenwoud ervoor is gekapt en of er slavernij in het spel is. Bij Nederlandse agroproducten zijn die vragen meestal niet zo moeilijk te beantwoorden. Maar bij bewerkte voedingsmiddelen of producten met een lange, internationale keten, is het voor consumenten onmogelijk om concrete informatie te achterhalen. Het initiatief van Albert Heijn zou een stap kunnen zijn richting het inzichtelijk maken van de gehele food supply chain voor consumenten.

Lees ook
Kwartaalcijfers Ahold Delhaize: minder winst dankzij staking, Nederlands aandeel groeit

Kwartaalcijfers Ahold Delhaize: minder winst dankzij staking, Nederlands aandeel groeit

Vandaag presenteerde Ahold Delhaize zijn resultaten over het tweede kwartaal. De winst van het supermarktconcern is met 18 procent gedaald ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. Desondanks bleef er onder de streep nog altijd 334 miljoen euro winst over.

Albert Heijn start met Nutri-Score

Albert Heijn start met Nutri-Score

Vanaf deze zomer vinden online klanten op alle huismerk-producten van Albert Heijn in de webwinkel ah.nl het Nutri-Score-logo. Albert Heijn wacht niet langer tot de overheid besluit over een voedselkeuzelogo maar gaat zelf aan de slag om de consument te helpen de gezonde keus te maken.

Albert Heijn haalt paprika’s, bospenen en bananen uit het plastic

Albert Heijn haalt paprika’s, bospenen en bananen uit het plastic

Albert Heijn startte eind maart een test met het onverpakt ('naakt') verkopen van 100 soorten groenten en fruit in Hoofddorp. Na afloop concludeert de supermarktketen dat bananen, zoete rode puntpaprika’s, alle soorten paprika’s en bospeen uit het plastic kunnen.  Door de Foodlog-redactie Deze groenten zullen...