Albert Heijn maakt sinaasappelketen transparant met blockchain
Met blockchaintechnologie willen Albert Heijn en leverancier Refresco de hele keten van het huismerk sinaasappelsap transparant maken. Via een QR code op de verpakking kan de consument zien welke route het product aflegt voordat hij in de schappen staat.
Het bericht waarmee Albert Heijn vandaag naar buiten kwam is natuurlijk deels een marketingstunt, maar wel een interessante. De blockchain, die samen met het techbedrijf Supply Chain Information Management (SIM) is ontwikkeld, maakt het mogelijk om de hele keten van de sinaasappelsap van boomgaard tot winkelmandje in beeld te brengen. Bij iedere stap in de keten worden gegevens over het product, de tijd, en het bedrijf dat het behandelt aan de blockchain toegevoegd. Door de QR-code op een pak sinaasappelsap te scannen met een smartphone wordt die reis visueel gemaakt voor de consument.
LCD Juice
Het begint bij de sinaasappelboomgaarden van LDC Juice in Brazilië waar de vruchten geoogst worden. Daar wordt onder andere vastgelegd welke keurmerken de telers hebben voor voedselveiligheid en duurzaamheid. De blockchain bevat ook informatie over de sinaasappelen zelf, zoals de plukperiode en zoetheidsgraad. Zo kunnen klanten de details in de keten bekijken en zelfs een compliment sturen naar de telers met de functionaliteit ‘Like2Farmer’.
Transparant met blockchain
Dat openheid belangrijk is in de voedingsmiddelenindustrie ligt voor de hand. Consumenten willen graag weten wat ze op hun bord hebben liggen, waar het vandaan komt, hoeveel regenwoud ervoor is gekapt en of er slavernij in het spel is. Bij Nederlandse agroproducten zijn die vragen meestal niet zo moeilijk te beantwoorden. Maar bij bewerkte voedingsmiddelen of producten met een lange, internationale keten, is het voor consumenten onmogelijk om concrete informatie te achterhalen. Het initiatief van Albert Heijn zou een stap kunnen zijn richting het inzichtelijk maken van de gehele food supply chain voor consumenten.
Altijd op de hoogte blijven?
Meer over
Lees ook
Vers van de pers | Circulaire sinaasappelschillen
Pers je een verse jus in de supermarkt en gooi je bij je volgende bezoek een feeststol in je winkelmandje, dan bestaat de kans dat de sinaasappelschillen van het sapje uiteindelijk in die stol zijn beland. Hoe dan? Sinds kort werkt orangeadeproducent Royal Steensma samen met sinaasappelschillenstart-up PeelPioneers. Dat scheelt jaarlijks 1 miljoen...
Nestlé en Rode Kruis doneren boodschappenkaarten aan kwetsbare gezinnen
Deze week is de laatste ‘Back to School’ actieweek van Nestlé en het Rode Kruis. Koop je een product van Nestlé bij Albert Heijn, dan doneert het bedrijf 10 cent aan het Rode Kruis. Het bedrag wordt omgezet in boodschappenkaarten die de stichting onder kwetsbare gezinnen verdeelt.
Albert Heijn stopt gehakt voortaan in zakje
Het gehakt van Albert Heijn zit voortaan in een zakje in plaats van een bakje. Volgens de supermarkt scheelt dit meer dan 500.000 kilo plastic op jaarbasis, een besparing van 70 procent. Een voordeel voor klanten is dat de nieuwe verpakking minder ruimte inneemt in de plastic afvalbak.