Albert Heijn onthult plannen duurzame verpakkingen

ah-verszak

Albert Heijn start een uitgebreide duurzaamheidscampagne gericht op verpakkingen. De supermarkt wil bovendien zijn klanten meer betrekken bij hergebruik en recyclen.

Albert Heijn wil de komende jaren een grote duurzaamheidsslag maken, zo laat de supermarktketen weten in een persbericht. De nadruk ligt in deze plannen op de verpakkingen. Albert Heijn heeft ambitieuze doelstellingen geformuleerd voor producten van het eigen merk. In 2025 moet er 25% minder verpakkingsmateriaal gebruikt worden en moeten alle verpakkingen van het huismerk 100% recyclebaar zijn. Een aantal voorbeelden van vermindering in verpakkingsmateriaal zijn al gerealiseerd, zoals het afsluiten van doosjes aardbeien met folie in plaats van deksels.

Betrokken klanten

Naast gangbare recyclingprocessen wil de supermarkt zijn klanten betrekken in het hergebruiken van verpakkingen. Zo wil Albert Heijn klanten met behulp van afvalscheidingswijzers duidelijk maken hoe ze hun afval het beste kunnen recyclen. Ook worden herbruikbare zakjes geïntroduceerd voor brood, groente en fruit, gemaakt van katoen (voor brood) of nylon (voor groente en fruit). Op deze afdelingen worden nu plastic zakjes verstrekt. Die zullen overigens niet gaan verdwijnen. 'We willen klanten de keuze bieden dus zowel de nylon zakjes als plastic zakjes zijn beschikbaar,' aldus een woordvoerder van de supermarktketen. De nieuwe zakjes zullen te koop zijn per twee stuks voor €0,69 en worden dus aangeboden als duurzame, vrijwillige optie. Albert Heijn wil klanten via tv-commercials en een internet-campagne stimuleren om voor deze optie te kiezen. De grote vraag is natuurlijk hoeveel mensen bereid zullen zijn hiervoor extra te betalen en het gemak van een wegwerpzakje in te leveren.

Campagne

Verduurzaming is een krachtig pr-middel, en Albert Heijn pakt dan ook groots uit. Deze week gaat een campagne via internet en tv van start om te laten zien wat de supermarkt allemaal doet op het gebied van duurzame verpakkingen. Ook wil de supermarkt hiermee consumenten bewust maken van de stappen die zij zelf kunnen zetten om verpakkingen te recyclen.

Lees ook
Flatskin: papieren verpakking voor vlees

Flatskin: papieren verpakking voor vlees

Producenten zoeken naar manieren om minder plastic te gebruiken. In Duitsland is de Flatskin al gemeengoed; een verpakking voor vlees die grotendeels uit karton bestaat. Plastic heeft een groot imagoprobleem. 66% van de consumenten zegt minder plastic in verpakkingen te willen (IRI European Shopper Study). En de industrie komt hen tegemoet: in het...

FNLI presenteert plan voor duurzame verpakkingen

FNLI presenteert plan voor duurzame verpakkingen

De FNLI (Federatie Nederlandse Levensmiddelenindustrie) publiceerde deze week een concreet plan om verpakkingen in de levensmiddelensector te verduurzamen. Het zogenoemde Brancheverduurzamingsplan 2019-2025 moet vooral de achterblijvers een stap verder helpen. Een 'instapmodel' noemt de FNLI het plan, dat op het eerste gezicht degelijk en concreet...

Albert Heijn haalt paprika’s, bospenen en bananen uit het plastic

Albert Heijn haalt paprika’s, bospenen en bananen uit het plastic

Albert Heijn startte eind maart een test met het onverpakt ('naakt') verkopen van 100 soorten groenten en fruit in Hoofddorp. Na afloop concludeert de supermarktketen dat bananen, zoete rode puntpaprika’s, alle soorten paprika’s en bospeen uit het plastic kunnen.  Door de Foodlog-redactie Deze groenten zullen...