Albert Heijn onthult plannen duurzame verpakkingen

ah-verszak

Albert Heijn start een uitgebreide duurzaamheidscampagne gericht op verpakkingen. De supermarkt wil bovendien zijn klanten meer betrekken bij hergebruik en recyclen.

Albert Heijn wil de komende jaren een grote duurzaamheidsslag maken, zo laat de supermarktketen weten in een persbericht. De nadruk ligt in deze plannen op de verpakkingen. Albert Heijn heeft ambitieuze doelstellingen geformuleerd voor producten van het eigen merk. In 2025 moet er 25% minder verpakkingsmateriaal gebruikt worden en moeten alle verpakkingen van het huismerk 100% recyclebaar zijn. Een aantal voorbeelden van vermindering in verpakkingsmateriaal zijn al gerealiseerd, zoals het afsluiten van doosjes aardbeien met folie in plaats van deksels.

Betrokken klanten

Naast gangbare recyclingprocessen wil de supermarkt zijn klanten betrekken in het hergebruiken van verpakkingen. Zo wil Albert Heijn klanten met behulp van afvalscheidingswijzers duidelijk maken hoe ze hun afval het beste kunnen recyclen. Ook worden herbruikbare zakjes geïntroduceerd voor brood, groente en fruit, gemaakt van katoen (voor brood) of nylon (voor groente en fruit). Op deze afdelingen worden nu plastic zakjes verstrekt. Die zullen overigens niet gaan verdwijnen. 'We willen klanten de keuze bieden dus zowel de nylon zakjes als plastic zakjes zijn beschikbaar,' aldus een woordvoerder van de supermarktketen. De nieuwe zakjes zullen te koop zijn per twee stuks voor €0,69 en worden dus aangeboden als duurzame, vrijwillige optie. Albert Heijn wil klanten via tv-commercials en een internet-campagne stimuleren om voor deze optie te kiezen. De grote vraag is natuurlijk hoeveel mensen bereid zullen zijn hiervoor extra te betalen en het gemak van een wegwerpzakje in te leveren.

Campagne

Verduurzaming is een krachtig pr-middel, en Albert Heijn pakt dan ook groots uit. Deze week gaat een campagne via internet en tv van start om te laten zien wat de supermarkt allemaal doet op het gebied van duurzame verpakkingen. Ook wil de supermarkt hiermee consumenten bewust maken van de stappen die zij zelf kunnen zetten om verpakkingen te recyclen.

Lees ook
Omzet voedsel met keurmerk in vier jaar verdubbeld

Omzet voedsel met keurmerk in vier jaar verdubbeld

In vier jaar tijd is de omzet aan voeding met een onafhankelijk gecontroleerd keurmerk voor duurzaamheid in de Nederlandse supermarkten meer dan verdubbeld. Dat meldt onderzoeksbureau IRI naar aanleiding van de publicatie van de meest recente Monitor Keurmerken Retail.

Albert Heijn start met Nutri-Score

Albert Heijn start met Nutri-Score

Vanaf deze zomer vinden online klanten op alle huismerk-producten van Albert Heijn in de webwinkel ah.nl het Nutri-Score-logo. Albert Heijn wacht niet langer tot de overheid besluit over een voedselkeuzelogo maar gaat zelf aan de slag om de consument te helpen de gezonde keus te maken.

Nieuwe fles voor Bavaria's 300e verjaardag

Nieuwe fles voor Bavaria's 300e verjaardag

Ter gelegenheid van het 300-jarig bestaan zit Bavaria in een nieuw flesje. Owens-Illinois, Inc (OI) ontwikkelde de nieuwe donkerbruine fles. De fles heeft een lange, strakke hals met daarin het bekende Bavaria-kompas in embossing. Ook het etiket is aangepast en is nu Royal Blue.