Albert Heijn stapt eerder over op Beter Leven Keurmerk kipassortiment
Albert Heijn versnelt de overstap naar een kipassortiment met minimaal 1 ster Beter Leven. Oktober 2022 gaat de supermarkt over op kippenvlees van uitsluitend scharrelkippen met het Beter Leven Keurmerk. Dit gebeurt in samenwerking met de 200 vaste pluimveehouders binnen het Beter voor Kip, Natuur & Boer-programma.
Kipvleeswaren zoals AH gebraden kipfilet, AH grillworst kip en AH gerookte kip zijn recent al overgegaan op scharrelkip. In oktober volgt de rest van het verse kipassortiment. Dan hebben alle verse kipproducten minimaal 1 ster Beter Leven Keurmerk. Deze producten komen van de 200 pluimveehouders waar Albert Heijn exclusief mee samenwerkt in het Beter voor Kip, Natuur & Boer-programma. Binnen het programma is veel aandacht voor dierenwelzijn: de kippen zijn van een langzaamgroeiend ras en hebben een overdekte uitloop.
Volgens de supermarktketen heeft het programma Beter voor Kip, Natuur & Boer ook voordelen voor natuur en boer. Albert Heijn: “De CO2-uitstoot wordt verminderd, met als doel in 2030 minimaal 15% minder CO2 uitstoot in vergelijking met 2018. Daarnaast is binnen het programma gezamenlijk met de pluimveehouders een gezond verdienmodel ontwikkeld waarbij de basis een gezonde prijs voor elke boer in elk seizoen is. Zo kunnen de pluimveehouders op een verantwoorde manier verduurzamen. Bij pluimvee vragen duurzaamheidsstappen op bijvoorbeeld huisvesting van de kippen vaak om grote investeringen. Albert Heijn houdt daar rekening mee door in het Beter voor-programma een toekomstperspectief te bieden voor de boer.”
Geen nieuws van Vleesmagazine meer missen? Schrijf je dan nu in voor onze nieuwsbrief en ontvang elke donderdag het laatste nieuws.
|
Altijd op de hoogte blijven?
Thema's
Meer over
Lees ook
Albert Heijn vervangt plastic broodclips door papier
Vanaf deze week start Albert Heijn op de broodafdeling met papieren clipjes. De bekende vierkante, plastic broodclipjes worden geleidelijk vervangen door een recyclebare papieren variant.
Kipster en Lidl willen Nederlandse landbouw verduurzamen
Kipster en Lidl vieren het eerste lustrum. De boer en supermarkt zetten in op verduurzaming Nederlandse landbouw met meer dierenwelzijn, minder uitstoot en radicale transparantie. Ze zetten verschillende stappen op dit gebied, zoals de eerste Pigster boerderij, de nieuwe Kipsterfarm, 24/7 transparantie en hanenvlees.
NVWA ontving afgelopen zomer ruim 450 meldingen vanwege hittestress bij dieren
Zomer 2022 ontving de Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit 453 publieke meldingen over hittestress bij dieren. De meerderheid ging over gebrek aan schaduw en drinkwater voor dieren in de weide. Uiteindelijk leidden de klachten tot 12 schriftelijke waarschuwingen.