Albert Heijn start met Nutri-score

Nutri-Score

Albert Heijn start met de volgende stap van de geleidelijke invoering van het onafhankelijke voedselkeuzelogo Nutri-Score. Dit logo helpt klanten bij het maken van een gezondere voedingskeuze. Het voedselkeuzelogo is te zien op 6.000 eigen-merkproducten, op elektronische prijskaartjes in winkels en op diezelfde producten in de bonusfolder, in de app en op ah.nl.

De Nutri-Score is een onafhankelijk voedselkeuzelogo ontwikkeld door Franse wetenschappers, die inmiddels ook ingevoerd is in Duitsland, Spanje, Zwitserland, Luxemburg en België. De verantwoordelijkheid voor gezond eten wordt door de Nederlandse voedingssector en door de politiek doorgaans vooral bij de consument gelegd. Maar het is juist de voedingssector zelf die het goede voorbeeld kan geven voor een gezond eetpatroon, en de Nutri-Score helpt de consumenten hierbij.

Averechts effect

De invoering van het voedselkeuzelogo komt lastig van de grond, onder andere doordat de wetenschappelijke evaluatie van het logo nog niet klaar is en na deze evaluatie moeten de Gezondheidsraad en het RIVM ook advies uitbrengen. Daarnaast kwamen door het uitblijven van een definitieve beslissing rond de Nutri-Score marktpartijen eerder al met logo’s en scores die vaak onvoldoende als objectief konden worden beoordeeld. Hierdoor zagen consumenten door de bomen het bos niet meer, had een averechts effect. Maar de verwachting is dat het logo in de eerste helft van 2022 officieel landelijk gaat worden.

Lees ook
Voedingsdeskundigen verdeeld over mogelijke invoering Nutri-Score

Voedingsdeskundigen verdeeld over mogelijke invoering Nutri-Score

Nieuwsuur besteedde in de uitzending van zaterdag 16 juli aandacht aan de Nutri-Score. Dit Europese voedingskeuzelogo is bedoeld om in een oogopslag te laten zien wat de voedingswaarde van een product is. Later dit jaar wordt het logo mogelijk verplicht in Europa.

Stapsgewijs verbeteren

Stapsgewijs verbeteren

Stap voor stap naar betere voedingswaarden. Fabrikanten van levensmiddelen kunnen aan de slag met het nieuwe RIVM-rapport 'Nieuwe criteria voor productverbetering. Zout-, verzadigd vet- en suikergehalten voor voedingsmiddelengroepen'.

Albert Heijn stapt eerder over op Beter Leven Keurmerk kipassortiment

Albert Heijn stapt eerder over op Beter Leven Keurmerk kipassortiment

Albert Heijn versnelt de overstap naar een kipassortiment met minimaal 1 ster Beter Leven. Oktober 2022 gaat de supermarkt over op kippenvlees van uitsluitend scharrelkippen met het Beter Leven Keurmerk. Dit gebeurt in samenwerking met de 200 vaste pluimveehouders binnen het Beter voor Kip, Natuur & Boer-programma.