Albert Heijn start met Nutri-score

Nutri-Score

Albert Heijn start met de volgende stap van de geleidelijke invoering van het onafhankelijke voedselkeuzelogo Nutri-Score. Dit logo helpt klanten bij het maken van een gezondere voedingskeuze. Het voedselkeuzelogo is te zien op 6.000 eigen-merkproducten, op elektronische prijskaartjes in winkels en op diezelfde producten in de bonusfolder, in de app en op ah.nl.

De Nutri-Score is een onafhankelijk voedselkeuzelogo ontwikkeld door Franse wetenschappers, die inmiddels ook ingevoerd is in Duitsland, Spanje, Zwitserland, Luxemburg en België. De verantwoordelijkheid voor gezond eten wordt door de Nederlandse voedingssector en door de politiek doorgaans vooral bij de consument gelegd. Maar het is juist de voedingssector zelf die het goede voorbeeld kan geven voor een gezond eetpatroon, en de Nutri-Score helpt de consumenten hierbij.

Averechts effect

De invoering van het voedselkeuzelogo komt lastig van de grond, onder andere doordat de wetenschappelijke evaluatie van het logo nog niet klaar is en na deze evaluatie moeten de Gezondheidsraad en het RIVM ook advies uitbrengen. Daarnaast kwamen door het uitblijven van een definitieve beslissing rond de Nutri-Score marktpartijen eerder al met logo’s en scores die vaak onvoldoende als objectief konden worden beoordeeld. Hierdoor zagen consumenten door de bomen het bos niet meer, had een averechts effect. Maar de verwachting is dat het logo in de eerste helft van 2022 officieel landelijk gaat worden.

Lees ook
Vlees of vleesvervangers: wat zegt de Nutri-Score?

Vlees of vleesvervangers: wat zegt de Nutri-Score?

Vleesvervangers worden aangeprezen als beter voor het milieu, maar ook als gezonder. Wat zegt de Nutri-Score daar eigenlijk over?

Albert Heijn start met AH Overblijvers om 4,5 miljoen kilo voedsel te besparen

Albert Heijn start met AH Overblijvers om 4,5 miljoen kilo voedsel te besparen

Albert Heijn start vanaf 5 september met AH Overblijvens-pakketten. Overblijvers zijn producten die aan het eind van de dag overblijven en een naderende houdbaarheidsdatum hebben of uit het assortiment gaan. Klanten van Albert Heijn kunnen deze pakketten via de app kopen.

Aanpassingen Nutri-Score positief volgens expert ING

Aanpassingen Nutri-Score positief volgens expert ING

Tegen het einde van 2022 worden de criteria voor het voedingslabel Nutri-Score strenger. De rekenmethodiek krijgt een update waardoor ongezonde producten geen A of B-score meer krijgen. Ceel Elemans, sector specialist Food bij ING, reageert op dit bericht van EVMI. “Consument maakt met verbeterde Nutri-Score makkelijker gezondere voedingskeuzes.”

Op de hoogte blijven van alles wat er speelt in de voedingsmiddelenindustrie?

 

Abonneren