Albert Heijn start met Nutri-score

1 februari 2022 Lauren Scheurwater

Albert Heijn start met de volgende stap van de geleidelijke invoering van het onafhankelijke voedselkeuzelogo Nutri-Score. Dit logo helpt klanten bij het maken van een gezondere voedingskeuze. Het voedselkeuzelogo is te zien op 6.000 eigen-merkproducten, op elektronische prijskaartjes in winkels en op diezelfde producten in de bonusfolder, in de app en op ah.nl.

De Nutri-Score is een onafhankelijk voedselkeuzelogo ontwikkeld door Franse wetenschappers, die inmiddels ook ingevoerd is in Duitsland, Spanje, Zwitserland, Luxemburg en België. De verantwoordelijkheid voor gezond eten wordt door de Nederlandse voedingssector en door de politiek doorgaans vooral bij de consument gelegd. Maar het is juist de voedingssector zelf die het goede voorbeeld kan geven voor een gezond eetpatroon, en de Nutri-Score helpt de consumenten hierbij.

Averechts effect

De invoering van het voedselkeuzelogo komt lastig van de grond, onder andere doordat de wetenschappelijke evaluatie van het logo nog niet klaar is en na deze evaluatie moeten de Gezondheidsraad en het RIVM ook advies uitbrengen. Daarnaast kwamen door het uitblijven van een definitieve beslissing rond de Nutri-Score marktpartijen eerder al met logo’s en scores die vaak onvoldoende als objectief konden worden beoordeeld. Hierdoor zagen consumenten door de bomen het bos niet meer, had een averechts effect. Maar de verwachting is dat het logo in de eerste helft van 2022 officieel landelijk gaat worden.

Altijd op de hoogte blijven?