Albert Heijn start met Nutri-Score

Nutriscore

Vanaf deze zomer vinden online klanten op alle huismerkproducten van Albert Heijn in de webwinkel ah.nl het Nutri-Score-logo. Albert Heijn wacht niet langer tot de overheid besluit over een voedselkeuzelogo maar gaat zelf aan de slag om de consument te helpen de gezonde keus te maken.

Door Cécile Janssen - Foodlog

Eind vorig jaar diende Albert Heijn bij de staatssecretaris van VWS een verzoek in om het Nutri-Score goed te keuren. Albert Heijn had bij zusterbedrijf Delhaize goede ervaringen met het logo opgedaan. België, Frankrijk en Spanje voerden de Nutri-Score al vrijwillig in. In Nederland sprak de belangenorganisatie voor supermarkten, het Centraal Bureau Levensmiddelenhandel, al een tijdje geleden zijn voorkeur uit voor het van origine Franse voedselkeuzelogo. 

Vorige week startte de Consumentenbond een Europees Burgerinitiatief om Nutri-Score binnen Europa verplicht te stellen. Deze week lieten HAK en Iglo weten Nutri-Score op hun producten te gaan zetten.

Nutri-Score geeft in één oogopslag met een kleur en lettercode aan welke producten binnen een productgroepgezonder zijn dan andere. Dat moet consumenten helpen in één oogopslag de gezonde keuze te maken.

"Sinds de afschaffing van het Vinkje mist een helder voedselkeuzelogo waarmee klanten geholpen worden als ze bij het schap staan. Albert Heijn heeft diverse systemen bekeken en is voorstander van de Franse Nutri-score systematiek. Dit logo informeert klanten op een gedegen, duidelijke en volledige manier in één oogopslag over de nutritionele waarden van het product. Het zou mooi zijn als Nutri-score zowel door de overheid, het bedrijfsleven en andere betrokken organisaties wordt omarmd zodat het voor alle consumenten in Nederland een stuk makkelijker wordt de gezonde keuze te maken," zegt Anita Scholte op Reimer, hoofd kwaliteit en duurzaamheid bij Albert Heijn.

Albert Heijn spreekt in zijn persbericht van het 'aanjagen van de introductie van Nutri-score'. We vroegen Scholte op Reimer nog even persoonlijk wat het bedrijf daar precies mee bedoelt. Scholte: "Wij vinden het belangrijk dat iedereen Nutri-score omarmt. Wij doen een grootschalig real life-experiment om in een omgeving met veel klanten en veel producten te ontdekken of consumenten gezonder gaan eten door de kleurcodes. Wat we leren stellen we ter beschikking aan iedereen. Zo helpen we ook de staatssecretaris met extra informatie om later dit jaar tot een afgewogen oordeel te komen." 

Op Foodlog verscheen afgelopen week een opinieartikel van Serge Hercberg, de bedenker van Nutri-Score. Critici menen dat het logo uitgaat van onvoldoende gevalideerde vooronderstellingen over de gezondheidseffecten van voeding. Een van hen is Dennis Zeilstra die er een lange serie tweets aan wijdde; Hercberg reageerde met de opmerking dat de op statistiek gebaseerde voedingskennis onder het systeem van de Nutri-Score werd gevalideerd door middel van peer reviews in prestigieuze vakbladen.

Lees ook
Consumentenbond: consumenten willen Nutri-Score

Consumentenbond: consumenten willen Nutri-Score

Het Voedingscentrum vindt dat de Consumentenbond, supermarkten en fabrikanten even moeten dimmen met hun enthousiasme over het Franse voedselkeuzelogo Nutri-Score. Dat weerhoudt de Consumentenbond er niet van vandaag opnieuw duidelijk te maken dat er maar één goed voedselkeuzelogo is, Nutri-Score dus. De Bond schrijft in een...

Duitse regering kiest voor Nutri-Score

Duitse regering kiest voor Nutri-Score

Duitsland kiest voor het voedselkeuzelogo Nutri-Score. Dat maakte de Duitse minister voor Voeding en Landbouw, Julia Klöckner, deze week bekend. Bij de keuze voor een voedselkeuzelogo is de Duitse regering niet over één nacht ijs gegaan. In opdracht van het ministerie heeft het Max Rubner-Institut eerst verschillende modellen...

Volkorenclaims op verpakkingen misleidend, oordeelt RCC

Volkorenclaims op verpakkingen misleidend, oordeelt RCC

Producten met witte bloem erin op de verpakking ‘volkoren’ noemen, is misleidend. Dat oordeelde de Reclame Code Commissie vorige week. Onder meer Albert Heijn, Bolletje en Jumbo zouden hun klanten op deze manier misleiden.