Albert Heijn start met Nutri-Score

Nutriscore

Vanaf deze zomer vinden online klanten op alle huismerkproducten van Albert Heijn in de webwinkel ah.nl het Nutri-Score-logo. Albert Heijn wacht niet langer tot de overheid besluit over een voedselkeuzelogo maar gaat zelf aan de slag om de consument te helpen de gezonde keus te maken.

Door Cécile Janssen - Foodlog

Eind vorig jaar diende Albert Heijn bij de staatssecretaris van VWS een verzoek in om het Nutri-Score goed te keuren. Albert Heijn had bij zusterbedrijf Delhaize goede ervaringen met het logo opgedaan. België, Frankrijk en Spanje voerden de Nutri-Score al vrijwillig in. In Nederland sprak de belangenorganisatie voor supermarkten, het Centraal Bureau Levensmiddelenhandel, al een tijdje geleden zijn voorkeur uit voor het van origine Franse voedselkeuzelogo. 

Vorige week startte de Consumentenbond een Europees Burgerinitiatief om Nutri-Score binnen Europa verplicht te stellen. Deze week lieten HAK en Iglo weten Nutri-Score op hun producten te gaan zetten.

Nutri-Score geeft in één oogopslag met een kleur en lettercode aan welke producten binnen een productgroepgezonder zijn dan andere. Dat moet consumenten helpen in één oogopslag de gezonde keuze te maken.

"Sinds de afschaffing van het Vinkje mist een helder voedselkeuzelogo waarmee klanten geholpen worden als ze bij het schap staan. Albert Heijn heeft diverse systemen bekeken en is voorstander van de Franse Nutri-score systematiek. Dit logo informeert klanten op een gedegen, duidelijke en volledige manier in één oogopslag over de nutritionele waarden van het product. Het zou mooi zijn als Nutri-score zowel door de overheid, het bedrijfsleven en andere betrokken organisaties wordt omarmd zodat het voor alle consumenten in Nederland een stuk makkelijker wordt de gezonde keuze te maken," zegt Anita Scholte op Reimer, hoofd kwaliteit en duurzaamheid bij Albert Heijn.

Albert Heijn spreekt in zijn persbericht van het 'aanjagen van de introductie van Nutri-score'. We vroegen Scholte op Reimer nog even persoonlijk wat het bedrijf daar precies mee bedoelt. Scholte: "Wij vinden het belangrijk dat iedereen Nutri-score omarmt. Wij doen een grootschalig real life-experiment om in een omgeving met veel klanten en veel producten te ontdekken of consumenten gezonder gaan eten door de kleurcodes. Wat we leren stellen we ter beschikking aan iedereen. Zo helpen we ook de staatssecretaris met extra informatie om later dit jaar tot een afgewogen oordeel te komen." 

Op Foodlog verscheen afgelopen week een opinieartikel van Serge Hercberg, de bedenker van Nutri-Score. Critici menen dat het logo uitgaat van onvoldoende gevalideerde vooronderstellingen over de gezondheidseffecten van voeding. Een van hen is Dennis Zeilstra die er een lange serie tweets aan wijdde; Hercberg reageerde met de opmerking dat de op statistiek gebaseerde voedingskennis onder het systeem van de Nutri-Score werd gevalideerd door middel van peer reviews in prestigieuze vakbladen.

Lees ook
Westland waarschuwt voor aardappelzalmslaatjes

Westland waarschuwt voor aardappelzalmslaatjes

Westland haalt verschillende varianten aardappelzalmslaatjes terug uit verschillende winkels, waaronder Albert Heijn, Jumbo, Plus, Deen, Hoogvliet, Vomar en Sligro. U kunt deze producten niet consumeren, omdat er mogelijk stukjes glas in het product zitten. Westland aardappelzalmslaatjes Het gaat om de volgende producten: Product Productiecodes Houdbaarheidsdata...

Albert Heijn stopt minder suiker in de frisdrank voor kinderen

Albert Heijn stopt minder suiker in de frisdrank voor kinderen

Albert Heijn gaat een suikerreductie doorvoeren in het eigen merk frisdrank en sappen voor kinderen. Ook introduceert de supermarkt nieuwe gezondere producten en een nieuwe versie van de Friswijzer. Suikerreductie In meer dan 40 producten verlaagt Albert Heijn het suikergehalte. Zo wordt het suikergehalte in alle AH Frisse Fruitdrank en AH Djoezz met...

Duurzaamheid belangrijk voor 'Beste Chocoladeschap'

Duurzaamheid belangrijk voor 'Beste Chocoladeschap'

Jaarlijks komt het GfK chocolade zomerrapport van Nestlé uit. Het rapport keek dit jaar voor het eerst naar duurzaamheid. De titel 'Beste chocoladeschap' gaat voor de zesde keer naar Albert Heijn.  Het eindcijfer van het chocoladeschap is nagenoeg even positief als vorig jaar (7.08 in plaats van 7.09). Het onderzoek werd uitgevoerd onder 6.000 huishoudens....