Albert Heijn start met Nutri-Score

Nutriscore

Vanaf deze zomer vinden online klanten op alle huismerkproducten van Albert Heijn in de webwinkel ah.nl het Nutri-Score-logo. Albert Heijn wacht niet langer tot de overheid besluit over een voedselkeuzelogo maar gaat zelf aan de slag om de consument te helpen de gezonde keus te maken.

Door Cécile Janssen - Foodlog

Eind vorig jaar diende Albert Heijn bij de staatssecretaris van VWS een verzoek in om het Nutri-Score goed te keuren. Albert Heijn had bij zusterbedrijf Delhaize goede ervaringen met het logo opgedaan. België, Frankrijk en Spanje voerden de Nutri-Score al vrijwillig in. In Nederland sprak de belangenorganisatie voor supermarkten, het Centraal Bureau Levensmiddelenhandel, al een tijdje geleden zijn voorkeur uit voor het van origine Franse voedselkeuzelogo. 

Vorige week startte de Consumentenbond een Europees Burgerinitiatief om Nutri-Score binnen Europa verplicht te stellen. Deze week lieten HAK en Iglo weten Nutri-Score op hun producten te gaan zetten.

Nutri-Score geeft in één oogopslag met een kleur en lettercode aan welke producten binnen een productgroepgezonder zijn dan andere. Dat moet consumenten helpen in één oogopslag de gezonde keuze te maken.

"Sinds de afschaffing van het Vinkje mist een helder voedselkeuzelogo waarmee klanten geholpen worden als ze bij het schap staan. Albert Heijn heeft diverse systemen bekeken en is voorstander van de Franse Nutri-score systematiek. Dit logo informeert klanten op een gedegen, duidelijke en volledige manier in één oogopslag over de nutritionele waarden van het product. Het zou mooi zijn als Nutri-score zowel door de overheid, het bedrijfsleven en andere betrokken organisaties wordt omarmd zodat het voor alle consumenten in Nederland een stuk makkelijker wordt de gezonde keuze te maken," zegt Anita Scholte op Reimer, hoofd kwaliteit en duurzaamheid bij Albert Heijn.

Albert Heijn spreekt in zijn persbericht van het 'aanjagen van de introductie van Nutri-score'. We vroegen Scholte op Reimer nog even persoonlijk wat het bedrijf daar precies mee bedoelt. Scholte: "Wij vinden het belangrijk dat iedereen Nutri-score omarmt. Wij doen een grootschalig real life-experiment om in een omgeving met veel klanten en veel producten te ontdekken of consumenten gezonder gaan eten door de kleurcodes. Wat we leren stellen we ter beschikking aan iedereen. Zo helpen we ook de staatssecretaris met extra informatie om later dit jaar tot een afgewogen oordeel te komen." 

Op Foodlog verscheen afgelopen week een opinieartikel van Serge Hercberg, de bedenker van Nutri-Score. Critici menen dat het logo uitgaat van onvoldoende gevalideerde vooronderstellingen over de gezondheidseffecten van voeding. Een van hen is Dennis Zeilstra die er een lange serie tweets aan wijdde; Hercberg reageerde met de opmerking dat de op statistiek gebaseerde voedingskennis onder het systeem van de Nutri-Score werd gevalideerd door middel van peer reviews in prestigieuze vakbladen.

Lees ook
Allergiewaarschuwing AH Gerookte Zalm Pastasalade

Allergiewaarschuwing AH Gerookte Zalm Pastasalade

Albert Heijn haalt de Maaltijdsalade gerookte zalm met pasta en dille mierikswortel dressing van het eigen merk uit de winkels terug. De pasta in deze salade is gemaakt van ei, terwijl dit niet op de verpakking vermeld staat. Voor mensen met een ei-allergie kan consumptie van deze salade gezondheidsproblemen geven.  AH Gerookte Zalm Pastasalade Het...

Reclame Code Commissie geeft Foodwatch gelijk in zaak rondom marketing babyvoeding

Reclame Code Commissie geeft Foodwatch gelijk in zaak rondom marketing babyvoeding

Foodwatch startte onlangs 29 klachtenprocedures bij de Reclame Code Commissie over de marketing van babyvoeding. Uit onderzoek van de voedselwaakhond bleek dat verschillende winkels waaronder Albert Heijn, Jumbo en Kruitvat de wet overtraden in hun marketinguitingen. Zo verkochten de bedrijven in hun webshop alternatieven voor borstvoeding zonder de...

Genomineerden Liegebeestverkiezing Wakker Dier

Genomineerden Liegebeestverkiezing Wakker Dier

Wakker Dier maakte 1 augustus de nominaties voor de Liegebeestverkiezingen 2017 bekend. De genomineerden zijn Albert Heijn, Almhof, Rio Mare en Friesche Vlag. Met de Liegebeestverkiezingen wil Wakker Dier de aandacht vestigen op merken en bedrijven die consumenten misleiden over het dierenwelzijn. Consumenten kunnen tot en met 20 augustus stemmen. Albert...