Albert Heijn start met Nutri-Score

Nutriscore

Vanaf deze zomer vinden online klanten op alle huismerkproducten van Albert Heijn in de webwinkel ah.nl het Nutri-Score-logo. Albert Heijn wacht niet langer tot de overheid besluit over een voedselkeuzelogo maar gaat zelf aan de slag om de consument te helpen de gezonde keus te maken.

Door Cécile Janssen - Foodlog

Eind vorig jaar diende Albert Heijn bij de staatssecretaris van VWS een verzoek in om het Nutri-Score goed te keuren. Albert Heijn had bij zusterbedrijf Delhaize goede ervaringen met het logo opgedaan. België, Frankrijk en Spanje voerden de Nutri-Score al vrijwillig in. In Nederland sprak de belangenorganisatie voor supermarkten, het Centraal Bureau Levensmiddelenhandel, al een tijdje geleden zijn voorkeur uit voor het van origine Franse voedselkeuzelogo. 

Vorige week startte de Consumentenbond een Europees Burgerinitiatief om Nutri-Score binnen Europa verplicht te stellen. Deze week lieten HAK en Iglo weten Nutri-Score op hun producten te gaan zetten.

Nutri-Score geeft in één oogopslag met een kleur en lettercode aan welke producten binnen een productgroepgezonder zijn dan andere. Dat moet consumenten helpen in één oogopslag de gezonde keuze te maken.

"Sinds de afschaffing van het Vinkje mist een helder voedselkeuzelogo waarmee klanten geholpen worden als ze bij het schap staan. Albert Heijn heeft diverse systemen bekeken en is voorstander van de Franse Nutri-score systematiek. Dit logo informeert klanten op een gedegen, duidelijke en volledige manier in één oogopslag over de nutritionele waarden van het product. Het zou mooi zijn als Nutri-score zowel door de overheid, het bedrijfsleven en andere betrokken organisaties wordt omarmd zodat het voor alle consumenten in Nederland een stuk makkelijker wordt de gezonde keuze te maken," zegt Anita Scholte op Reimer, hoofd kwaliteit en duurzaamheid bij Albert Heijn.

Albert Heijn spreekt in zijn persbericht van het 'aanjagen van de introductie van Nutri-score'. We vroegen Scholte op Reimer nog even persoonlijk wat het bedrijf daar precies mee bedoelt. Scholte: "Wij vinden het belangrijk dat iedereen Nutri-score omarmt. Wij doen een grootschalig real life-experiment om in een omgeving met veel klanten en veel producten te ontdekken of consumenten gezonder gaan eten door de kleurcodes. Wat we leren stellen we ter beschikking aan iedereen. Zo helpen we ook de staatssecretaris met extra informatie om later dit jaar tot een afgewogen oordeel te komen." 

Op Foodlog verscheen afgelopen week een opinieartikel van Serge Hercberg, de bedenker van Nutri-Score. Critici menen dat het logo uitgaat van onvoldoende gevalideerde vooronderstellingen over de gezondheidseffecten van voeding. Een van hen is Dennis Zeilstra die er een lange serie tweets aan wijdde; Hercberg reageerde met de opmerking dat de op statistiek gebaseerde voedingskennis onder het systeem van de Nutri-Score werd gevalideerd door middel van peer reviews in prestigieuze vakbladen.

Lees ook
Foodwatch: '9 op de 10 kindertoetjes ongezond'

Foodwatch: '9 op de 10 kindertoetjes ongezond'

Foodwatch onderzocht het suiker-, vet-, en zoutgehalte van de zuiveltoetjes voor kinderen in de vijf grootste supermarkten. Uit het onderzoek blijkt dat 90 procent van de voor kinderen bestemde zuiveltoetjes niet gezond is. Suiker lijkt hierbij de grootste boosdoener. De voedselwaakhond onderzocht 51 kindertoetjes van de vijf grootste supermarkten:...

Conimex lanceert Oosterse maaltijden voor het koelschap

Conimex lanceert Oosterse maaltijden voor het koelschap

Conimex introduceert vijf varianten koelverse Oosterse maaltijden. Het bedrijf zet hiermee een eerste stap in het convenience maaltijdenschap. De maaltijden liggen in het schap bij Albert Heijn. De vijf varianten zijn: Mihoen Singapore met chili garnalen en boontjes; Beef rendang met sajoer boontjes en basmati rijst; Nasi goreng met kip Hainan en ananas;...

Albert Heijn laat ‘miljoenenclaim’ op pluimveehouders vallen

Albert Heijn laat ‘miljoenenclaim’ op pluimveehouders vallen

Albert Heijn gaat de schade die ontstond na het fipronil-schandaal niet verhalen op de Nederlandse pluimveehouders. Begin augustus liet supermarktkoepel CBL nog weten dat de supermarkten dat juist wel zouden doen. Door Cécile Janssen - Foodlog Op nieuwszender BNR legt woordvoerder Anoesjka Aspeslagh van Albert Heijn uit waarom de supermarkt afziet van...