Albert Heijn start recycling van plastic fruitbakjes

Albert Heijn XL wikimedia

Albert Heijn start als eerste supermarkt in Nederland met de closed-loop recycling van plastic fruitbakjes. Door PET uit huishoudelijk afval in te zetten voor nieuwe bakjes krijgt het plastic een tweede leven. De eerste verpakkingen die op deze manier hergebruikt worden liggen vanaf eind februari in de winkel.

PET uit huishoudelijk verpakkingsafval is de enige soort plastic die na recycling als voedselverpakking gebruikt mag worden. Tot nu toe kon dit alleen met PET-flessen zoals statiegeldflessen. Het is voor het eerst dat PET-bakjes nu gerecycled worden tot transparante en recyclebare voedselverpakkingen. De nieuwe verpakkingen bestaan voor 40% uit gerecycled PET waarvan de helft uit huishoudelijk verpakkingsafval. Initieel gaat het om ruim 500.000 bakjes per jaar.

Albert Heijn streeft naar het gebruik van minimaal 50% gerecycled PET in 2025. Dan wil de supermarkt ook 20 miljoen kilo minder verpakkingsmateriaal gebruiken en moeten alle eigen-merkverpakkingen 100% recyclebaar zijn. De afgelopen 4 jaar bespaarde Albert Heijn al 9 miljoen kilo door geen, minder of ander verpakkingsmateriaal te gebruiken.

Bron: Albert Heijn

Lees ook
Verpakkingen en landbouwplastic grote bronnen van microplastics

Verpakkingen en landbouwplastic grote bronnen van microplastics

Samen met autobanden zijn landbouwplastic en verpakkingen de grootste bronnen van microplastics. Dat blijkt uit een onderzoek van TNO. Het verbruik van verpakkingsplastic is in kilo’s veruit de grootste bron van plastic en daardoor een forse bron van microplastics, die in het water, op het land en op die manier in ons voedsel terechtkomen.

Biobased verpakken

Biobased verpakken

Karin Molenveld van Wageningen Food & Biobased Research is stellig: de recyclage van kunststoffen is slechts een tussen-stap naar biobased kunststoffen. “We moeten weg van de olie, en aan biogrondstoffen, zoals zetmeel, is geen gebrek.”

De uitdaging van navulbare verpakkingen

De uitdaging van navulbare verpakkingen

Met de opmars van verpakkingsvrije supermarkten wegen consumenten vaker zelf producten af. Welke stappen moeten fabrikanten zetten om consumenten te verzekeren dat ze de juiste prijs betalen voor de goederen die ze op de weegschaal leggen?

Op de hoogte blijven van alles wat er speelt in de voedingsmiddelenindustrie?

 

Abonneren