Albert Heijn stopt gehakt voortaan in zakje

Verpakking gehakt albert heijn_foto Albert Heijn

Foto: Albert Heijn

Het gehakt van Albert Heijn zit voortaan in een zakje in plaats van een bakje. Volgens de supermarkt scheelt dit meer dan 500.000 kilo plastic op jaarbasis, een besparing van 70 procent. Een voordeel voor klanten is dat de nieuwe verpakking minder ruimte inneemt in de plastic afvalbak.

In 2020 wil Albert Heijn 20 miljoen kilo minder verpakkingsmateriaal gebruiken. Ook wil de supermarktketen dat alle verpakkingen van de eigen merkproducten volledig recyclebaar zijn. Om dit te bereiken wordt momenteel bekeken hoe de verpakkingen van de eigen producten aangepast kunnen worden. 

Dat geldt ook voor de vleesverpakkingen. Verschillende verpakkingen zijn al aangepast. Zo gebruikt Albert Heijn geen gekleurde plastic schaaltjes meer omdat deze minder goed recyclebaar zijn. Met vaste vleesleverancier Hilton Foods ontwikkelde de supermarktketen een alternatief voor de gehaktverpakking. Deze zit niet langer in een plastic bakje, maar in zakje. Dit plastic zakje staat iets bol, omdat er zuurstof aan toegevoegd is om het gehakt te beschermen. 

Naast de vleesverpakkingen heeft Albert Heijn al verschillende andere verpakkingen gewijzigd. Zo hebben de maaltijd- en lunchsalades een dunnere schaal gekregen en zitten de snoepgroente niet meer in een emmer met deksel maar in een dun bakje met topfolie. De volgende verpakking die Albert Heijn aanpakt zijn de kaasverpakkingen. Hiermee wil de supermarkt 200.000 kilo plastic per jaar besparen.

Bron: Albert Heijn

Lees ook
Lipton maakt plastic theezakjes minder milieubelastend

Lipton maakt plastic theezakjes minder milieubelastend

Lipton gaat in Europa over van hun plastic theezakjes naar een composteerbaar, plantaardig alternatief. Eind 2021 wordt ook het plastic rondom de kartonnen verpakkingen vervangen.

Verpakkingsbeurs Empack organiseert webinar over nieuwe regels wegwerpplastics

Verpakkingsbeurs Empack organiseert webinar over nieuwe regels wegwerpplastics

Vanaf 3 juli geldt er in de EU een verbod op bepaalde Single Use Plastics (SUP). Daarom organiseert Verpakkingsbeurs Empack op 30 juni om 11.00 een webinar over de nieuwe wetgeving en wat dit betekent voor verpakkende bedrijven, verpakkingsproducenten, instanties en consumenten.

Schouten Europe maakt plantaardig gehakt van eigen reststromen

Schouten Europe maakt plantaardig gehakt van eigen reststromen

Schouten Europe brengt hun nieuwe product Tempeh Gehakt op de markt. Dit volledig plantaardige gehakt is deels gemaakt van reststromen uit een van de productiefaciliteiten van Schouten. Met dit product wil het Nederlandse bedrijf op duurzame wijze inspelen op de stijgende vraag naar gefermenteerde producten.