Albert Heijn stopt gehakt voortaan in zakje
Het gehakt van Albert Heijn zit voortaan in een zakje in plaats van een bakje. Volgens de supermarkt scheelt dit meer dan 500.000 kilo plastic op jaarbasis, een besparing van 70 procent. Een voordeel voor klanten is dat de nieuwe verpakking minder ruimte inneemt in de plastic afvalbak.
In 2020 wil Albert Heijn 20 miljoen kilo minder verpakkingsmateriaal gebruiken. Ook wil de supermarktketen dat alle verpakkingen van de eigen merkproducten volledig recyclebaar zijn. Om dit te bereiken wordt momenteel bekeken hoe de verpakkingen van de eigen producten aangepast kunnen worden.
Dat geldt ook voor de vleesverpakkingen. Verschillende verpakkingen zijn al aangepast. Zo gebruikt Albert Heijn geen gekleurde plastic schaaltjes meer omdat deze minder goed recyclebaar zijn. Met vaste vleesleverancier Hilton Foods ontwikkelde de supermarktketen een alternatief voor de gehaktverpakking. Deze zit niet langer in een plastic bakje, maar in zakje. Dit plastic zakje staat iets bol, omdat er zuurstof aan toegevoegd is om het gehakt te beschermen.
Naast de vleesverpakkingen heeft Albert Heijn al verschillende andere verpakkingen gewijzigd. Zo hebben de maaltijd- en lunchsalades een dunnere schaal gekregen en zitten de snoepgroente niet meer in een emmer met deksel maar in een dun bakje met topfolie. De volgende verpakking die Albert Heijn aanpakt zijn de kaasverpakkingen. Hiermee wil de supermarkt 200.000 kilo plastic per jaar besparen.
Bron: Albert Heijn
Altijd op de hoogte blijven?
Thema's
Meer over
Lees ook
Verpakkingen en landbouwplastic grote bronnen van microplastics
Samen met autobanden zijn landbouwplastic en verpakkingen de grootste bronnen van microplastics. Dat blijkt uit een onderzoek van TNO. Het verbruik van verpakkingsplastic is in kilo’s veruit de grootste bron van plastic en daardoor een forse bron van microplastics, die in het water, op het land en op die manier in ons voedsel terechtkomen.
Coca-Cola introduceert plastic flessen met aangehechte doppen
Coca-Cola in Nederland voorziet vanaf dit najaar haar plastic flessen van een aangehechte dop. Met de nieuwe doppen wil de frisdrankgigant inzameling en recycling stimuleren en zwerfafval tegen gaan.
Packaging Innovations gelijktijdig met Empack 2023
Packaging Innovations vindt in 2023 gelijktijdig plaats met Empack. Op 5 en 6 april vinden beide verpakkingsbeurzen plaats in de Brabanthallen in ’s-Hertogenbosch.