Albert Heijn stopt gehakt voortaan in zakje

Verpakking gehakt albert heijn_foto Albert Heijn

Foto: Albert Heijn

Het gehakt van Albert Heijn zit voortaan in een zakje in plaats van een bakje. Volgens de supermarkt scheelt dit meer dan 500.000 kilo plastic op jaarbasis, een besparing van 70 procent. Een voordeel voor klanten is dat de nieuwe verpakking minder ruimte inneemt in de plastic afvalbak.

In 2020 wil Albert Heijn 20 miljoen kilo minder verpakkingsmateriaal gebruiken. Ook wil de supermarktketen dat alle verpakkingen van de eigen merkproducten volledig recyclebaar zijn. Om dit te bereiken wordt momenteel bekeken hoe de verpakkingen van de eigen producten aangepast kunnen worden. 

Dat geldt ook voor de vleesverpakkingen. Verschillende verpakkingen zijn al aangepast. Zo gebruikt Albert Heijn geen gekleurde plastic schaaltjes meer omdat deze minder goed recyclebaar zijn. Met vaste vleesleverancier Hilton Foods ontwikkelde de supermarktketen een alternatief voor de gehaktverpakking. Deze zit niet langer in een plastic bakje, maar in zakje. Dit plastic zakje staat iets bol, omdat er zuurstof aan toegevoegd is om het gehakt te beschermen. 

Naast de vleesverpakkingen heeft Albert Heijn al verschillende andere verpakkingen gewijzigd. Zo hebben de maaltijd- en lunchsalades een dunnere schaal gekregen en zitten de snoepgroente niet meer in een emmer met deksel maar in een dun bakje met topfolie. De volgende verpakking die Albert Heijn aanpakt zijn de kaasverpakkingen. Hiermee wil de supermarkt 200.000 kilo plastic per jaar besparen.

Bron: Albert Heijn

Lees ook
Visconservenmerk Princes steunt Plastic Bank

Visconservenmerk Princes steunt Plastic Bank

Princes laat weten de Plastic Bank te steunen bij het verwijderen van plastic uit kustgebieden om oceaanvervuiling te voorkomen. Een verbreding van de duurzame activiteiten, aldus het visconservenmerk.

Statiegeld op kleine plastic flesjes op 1 juli van start

Statiegeld op kleine plastic flesjes op 1 juli van start

Op kleine plastic flesjes frisdrank en water zit vanaf 1 juli 2021 €0,15 statiegeld. Je herkent de flesjes aan het nieuwe statiegeldlogo (zie afbeelding in artikel). De komende tijd moet blijken of de nieuwe regeling helpt tegen straatafval en of producenten gaan overstappen op andere verpakkingen.

Oproep aan verpakkend bedrijfsleven: vul de enquête in!

Oproep aan verpakkend bedrijfsleven: vul de enquête in!

Als je de vraag ‘waarom het stokt met de verduurzaming van verpakkingen?’ goed wilt kunnen beantwoorden, blijkt het aan data te ontbreken. Daarom roepen EVMI en Schuttelaar & Partners (S&P) voedingsmiddelenverpakkers op om de enquête over de transitie naar minder plastic in te vullen.