Albert Heijn stopt gehakt voortaan in zakje

Verpakking gehakt albert heijn_foto Albert Heijn

Foto: Albert Heijn

Het gehakt van Albert Heijn zit voortaan in een zakje in plaats van een bakje. Volgens de supermarkt scheelt dit meer dan 500.000 kilo plastic op jaarbasis, een besparing van 70 procent. Een voordeel voor klanten is dat de nieuwe verpakking minder ruimte inneemt in de plastic afvalbak.

In 2020 wil Albert Heijn 20 miljoen kilo minder verpakkingsmateriaal gebruiken. Ook wil de supermarktketen dat alle verpakkingen van de eigen merkproducten volledig recyclebaar zijn. Om dit te bereiken wordt momenteel bekeken hoe de verpakkingen van de eigen producten aangepast kunnen worden. 

Dat geldt ook voor de vleesverpakkingen. Verschillende verpakkingen zijn al aangepast. Zo gebruikt Albert Heijn geen gekleurde plastic schaaltjes meer omdat deze minder goed recyclebaar zijn. Met vaste vleesleverancier Hilton Foods ontwikkelde de supermarktketen een alternatief voor de gehaktverpakking. Deze zit niet langer in een plastic bakje, maar in zakje. Dit plastic zakje staat iets bol, omdat er zuurstof aan toegevoegd is om het gehakt te beschermen. 

Naast de vleesverpakkingen heeft Albert Heijn al verschillende andere verpakkingen gewijzigd. Zo hebben de maaltijd- en lunchsalades een dunnere schaal gekregen en zitten de snoepgroente niet meer in een emmer met deksel maar in een dun bakje met topfolie. De volgende verpakking die Albert Heijn aanpakt zijn de kaasverpakkingen. Hiermee wil de supermarkt 200.000 kilo plastic per jaar besparen.

Bron: Albert Heijn

Lees ook
Albert Heijn start met Nutri-score

Albert Heijn start met Nutri-score

Albert Heijn start met de volgende stap van de geleidelijke invoering van het onafhankelijke voedselkeuzelogo Nutri-Score. Dit logo helpt klanten bij het maken van een gezondere voedingskeuze. Het voedselkeuzelogo is te zien op 6.000 eigen-merkproducten, op elektronische prijskaartjes in winkels en op diezelfde producten in de bonusfolder, in de app...

Plus past vleesverpakkingen aan

Plus past vleesverpakkingen aan

Plus wil minder palstic gebruiken. Daarom pastte de supermarktketen de afgelopen jaren samen met de vleesleveranciers de verpakkingen voor vlees aan. Hiermee bespaart Plus bijna 200.000 kg plastic.

Nestlé en Rode Kruis doneren boodschappenkaarten aan kwetsbare gezinnen

Nestlé en Rode Kruis doneren boodschappenkaarten aan kwetsbare gezinnen

Deze week is de laatste ‘Back to School’ actieweek van Nestlé en het Rode Kruis. Koop je een product van Nestlé bij Albert Heijn, dan doneert het bedrijf 10 cent aan het Rode Kruis. Het bedrag wordt omgezet in boodschappenkaarten die de stichting onder kwetsbare gezinnen verdeelt.

Op de hoogte blijven van alles wat er speelt in de voedingsmiddelenindustrie?

 

Abonneren