Albert Heijn wint Jaarprijs Goede Voeding 2017

Groenterijst_LR

Albert Heijn heeft de Jaarprijs Goede Voeding 2017 gewonnen met de producten Courgette-spaghetti, Bloemkoolrijst en Broccoli-rijst. Zowel de publieksjury als de vakjury gaven deze producten de meeste stemmen. Albert Hein kreeg ook de aanmoedigingsprijs met AH 100% pindakaas. Het Jumbo Innovatie Lab kreeg de Boost Dutch Health-trofee.

Courgette-spaghetti

De Courgette-spaghetti, Bloemkoolrijst en Broccoli-rijst zijn een alternatief voor rijst of pasta, gemaakt van groente. Ze zijn bedoeld om te roerbakken of om op andere manieren in een maaltijd te gebruiken. De vakjury denkt dat Albert Hein het met deze smaakvolle producten makkelijker maakt om meer groente te eten. Ook bieden de producten extra keuze voor mensen die minder energie in de vorm van koolhydraten willen of mogen binnenkrijgen.

Aanmoedigingsprijs

Albert Hein won ook de aanmoedigingsprijs voor AH 100% pindakaas. Deze prijs is onderdeel van de Jaarprijs Goede Voeding 2017. De jury geeft deze prijs als stimulans voor producenten die dicht bij het oorspronkelijke product en/of de grondstof blijven. AH 100% pindakaas is gemaakt van louter gemalen pinda’s, zonder toevoegingen als suiker of zout.

Boost Dutch Health

De Boost Dutch Health-trofee gaat naar initiatieven die bijdragen aan een gezondere Nederlandse samenleving. Hiervoor waren zes inzendingen. De vakjury koos Jumbo Innovatie Lab als winnaar. Supermarkt Jumbo stimuleert huismerkproducenten om gezondere producten te maken. Volgens de vakjury kan dit een grote impact hebben op de gezonde keuze door de consument.

Bijzondere vermelding voor kaas

De Nederlandse kaassector kreeg van de jury een bijzondere vermelding tijdens het Food Future Event. Dit vanwege de inspanningen die deze sector deed om over de hele linie het zoutgehalte in producten naar beneden te brengen.

Lees ook:

Lees ook

Claim ‘zonder toegevoegde suikers’ vaak misleidend

De Reclame Code Commissie deed vorige week uitspraak over producten van onder andere Kellogg’s, Jumbo en Albert Heijn die werden aangeprezen met de claim ‘zonder toegevoegde suikers’. In zeven van de negen gevallen oordeelde de commissie dat de claim misleidend was, omdat duidelijk wél suiker was toegevoegd. Foodwatch diende de klachten in bij de RCC over producten waar volgens de verpakking geen suiker aan is toegevoegd, terwijl dat volgens de voedselwaakhond wel het geval is. In zeven gevallen stelt de commissie Foodwatch in het gelijk. Misleiding Het gaat bijvoorbeeld...

Rabobank is Liegebeest 2018

Rabobank is Liegebeest 2018

De Rabobank is Liegebeest 2018. De bank kreeg ruim de helft van alle uitgebrachte stemmen, laat Wakker Dier weten. Door Cécile Janssen - Foodlog De jaarlijkse Liegebeest-verkiezing van Wakker Dier is bedoeld om leugenachtige claims over dierenwelzijn aan de kaak te stellen. Voor twee van de vijf kandidaten van dit jaar was alleen al de nominatie genoeg...

Jumbo neemt Smulweb over

Jumbo neemt Smulweb over

Jumbo neemt het populaire voedings- en receptenplatform Smulweb over. Dat maakte de supermarktketen  22 augustus bekend bij de publicatie van de (voorspoedige) halfjaarcijfers. Door Cécile Janssen - Foodlog Jumbo, dat volgens CEO Frits van Eerd ‘dé omnichannel foodretailer van Nederland’ wil worden, kocht twee jaar geleden al La Place uit de failliete...

Op de hoogte blijven van alles wat er speelt in de voedingsmiddelenindustrie?

 

Abonneren