Albert Heijn wint Jaarprijs Goede Voeding 2017
Albert Heijn heeft de Jaarprijs Goede Voeding 2017 gewonnen met de producten Courgette-spaghetti, Bloemkoolrijst en Broccoli-rijst. Zowel de publieksjury als de vakjury gaven deze producten de meeste stemmen. Albert Hein kreeg ook de aanmoedigingsprijs met AH 100% pindakaas. Het Jumbo Innovatie Lab kreeg de Boost Dutch Health-trofee.
Courgette-spaghetti
De Courgette-spaghetti, Bloemkoolrijst en Broccoli-rijst zijn een alternatief voor rijst of pasta, gemaakt van groente. Ze zijn bedoeld om te roerbakken of om op andere manieren in een maaltijd te gebruiken. De vakjury denkt dat Albert Hein het met deze smaakvolle producten makkelijker maakt om meer groente te eten. Ook bieden de producten extra keuze voor mensen die minder energie in de vorm van koolhydraten willen of mogen binnenkrijgen.
Aanmoedigingsprijs
Albert Hein won ook de aanmoedigingsprijs voor AH 100% pindakaas. Deze prijs is onderdeel van de Jaarprijs Goede Voeding 2017. De jury geeft deze prijs als stimulans voor producenten die dicht bij het oorspronkelijke product en/of de grondstof blijven. AH 100% pindakaas is gemaakt van louter gemalen pinda’s, zonder toevoegingen als suiker of zout.
Boost Dutch Health
De Boost Dutch Health-trofee gaat naar initiatieven die bijdragen aan een gezondere Nederlandse samenleving. Hiervoor waren zes inzendingen. De vakjury koos Jumbo Innovatie Lab als winnaar. Supermarkt Jumbo stimuleert huismerkproducenten om gezondere producten te maken. Volgens de vakjury kan dit een grote impact hebben op de gezonde keuze door de consument.
Bijzondere vermelding voor kaas
De Nederlandse kaassector kreeg van de jury een bijzondere vermelding tijdens het Food Future Event. Dit vanwege de inspanningen die deze sector deed om over de hele linie het zoutgehalte in producten naar beneden te brengen.
Lees ook:
Altijd op de hoogte blijven?
Meer over
Lees ook
Jumbo wil in Vlaanderen meer dan 100 winkels openen
Drie winkels wil supermarktketen Jumbo dit jaar in Vlaamstalig België openen. De eerste moet in november open gaan, in het Limburgse Pelt. Daarna reiken de ambities hemelhoog: volgend jaar 12 à 15, en op termijn "meer dan honderd winkels in Vlaanderen", zegt Peter Isaac, managing director van Jumbo België, in een exclusief gesprek met...
Jumbo rukt verder op, ook richting België
Het marktaandeel van supermarktketen Jumbo steeg vorig jaar tot ruim 20%. Marktleider Albert Heijn, nog altijd goed voor ongeveer een derde van de Nederlandse markt, zal nog meer op zijn tellen moeten gaan passen. Albert Heijn zag de laatste tijd het aantal klanten in zijn Nederlandse winkels dalen, terwijl Jumbo er met een eveneens klassieke supermarktformule...
Claim ‘zonder toegevoegde suikers’ vaak misleidend
De Reclame Code Commissie deed vorige week uitspraak over producten van onder andere Kellogg’s, Jumbo en Albert Heijn die werden aangeprezen met de claim ‘zonder toegevoegde suikers’. In zeven van de negen gevallen oordeelde de commissie dat de claim misleidend was, omdat duidelijk wél suiker was toegevoegd. Foodwatch diende de klachten in bij de RCC over producten waar volgens de verpakking geen suiker aan is toegevoegd, terwijl dat volgens de voedselwaakhond wel het geval is. In zeven gevallen stelt de commissie Foodwatch in het gelijk. Misleiding Het gaat bijvoorbeeld...