Aldi België moet Buval-bier terughalen

Aldi moet in België stoppen met biermerk Buval in de huidige vorm. De Belgische handelsrechtbank heeft beslist dat de retailer het bier uit de schappen moet halen en de verpakking moet aanpassen, omdat het te veel op biermerk Jupiler lijkt.

AB Inbev had een klacht ingediend over de gelijkenis van beide etiketten. Volgens de brouwer oordeelde de rechter dat sprake is van mogelijke verwarring bij consumenten en dat dit afbreuk zou kunnen doen aan het merk Jupiler, meldt Het Laatste Nieuws..

Buval wordt geproduceerd door de Belgisch-Limburgse brouwer Martens.

Aldi moet de verpakkingen binnen 10 dagen na het vonnis uit de schappen halen, op straffe van een dwangsom van 250 euro per overtreding , met een maximum van 1 miljoen euro.

Lees ook:

Lees ook
Volkorenclaims op verpakkingen misleidend, oordeelt RCC

Volkorenclaims op verpakkingen misleidend, oordeelt RCC

Producten met witte bloem erin op de verpakking ‘volkoren’ noemen, is misleidend. Dat oordeelde de Reclame Code Commissie vorige week. Onder meer Albert Heijn, Bolletje en Jumbo zouden hun klanten op deze manier misleiden.

'Vanille' wordt 'vanillesmaak'

'Vanille' wordt 'vanillesmaak'

Alle grote producenten, waaronder Albert Heijn, Jumbo, Lidl, Aldi, Arla, Superunie, Plus, Zuivelhoeve, Dirk en Dekamarkt, gaan hun vanilleproducten aanpassen naar aanleiding van de klachtenprocedure die Foodwatch vorige maand won tegen FrieslandCampina over vanillevla zonder vanille. Dat maakt foodwatch bekend.In de door Foodwatch tegen FrieslandCampina...

FrieslandCampina verliest beroep RCC over vanilevla zonder vanille

FrieslandCampina verliest beroep RCC over vanilevla zonder vanille

In vanillevla moet ook echt vanille zitten of er moet duidelijk op de verpakking staan dat het alleen om een (kunstmatig) smaakje gaat. Die uitspraak deed het College van Beroep van de Reclame Code Commissie (RCC) deze week. Dat is nogal wat: tachtig procent van vla met vanille bevat geen vanille maar smaakt er wel naar.  Het College van Beroep...