ALDI en AGF-telers verlagen milieu-impact

groente

Aldi zet zich samen met haar Nederlandse AGF-telers in om de impact van de teelt op het milieu terug te dringen. Alle aardappelen, groenten en fruit van Nederlandse bodem moeten uiterlijk eind 2019 zijn voorzien van Milieukeur. Afgelopen periode voerde Aldi hiervoor constructieve gesprekken met leveranciers en telers. Ook brancheorganisatie GroentenFruit Huis en Stichting Milieukeur zijn nauw betrokken. Komend jaar worden workshops georganiseerd om telers te begeleiden.

Milieu-impact

Brancheorganisatie GroentenFruit Huis heeft waardering voor de werkwijze van Aldi. Directeur voedselveiligheid & ketenborging Peter Verbaas: “Het is erg goed dat Aldi deze volgende belangrijke verduurzamingsstap zet en daarbij rekening houdt met de lopende inspanningen en benodigde doorlooptijd van de Nederlandse teelt.” Het verduurzamen van de AGF-teelt past binnen het duurzaamheidsbeleid van Aldi. Eline Poels, manager Corporate Responsibility: “Wij willen onze impact op klimaat en milieu verkleinen. Het certificeren van Nederlandse aardappelen, groenten en fruit volgens Milieukeur is een belangrijke stap voorwaarts. Daarnaast gaan wij onverminderd door met het uitbreiden van ons aanbod aan biologische AGF-producten.”

Certificering volgens Milieukeur

Gijs Dröge, directeur van Stichting Milieukeur (SMK), is enthousiast over de plannen van Aldi en haar AGF-telers: “Deze stap geeft een extra impuls aan de verduurzaming van teelten.” SMK voert al langere tijd sectorbreed intensief overleg over aanpassing van het huidige certificatieschema. “Doel is een verbeterde werkbaarheid, de mogelijkheid tot internationale verbreding en verlaging van kosten. Het ambitieniveau, de bovenwettelijke eisen, het onafhankelijk beheer en de borging blijven uiteraard gehandhaafd”, aldus Dröge.

Verduurzaming assortiment

Aldi zette het afgelopen jaar grote stappen in het verduurzamen van het assortiment. Toch liggen er volgens Poels nog uitdagingen: “We hebben al veel bereikt, maar we zijn er nog niet. De komende periode introduceren wij nieuw inkoopbeleid voor de categorieën hout, papier en karton, katoen, soja, vis en thee.”

Lees ook
Nespresso maakt biologisch afbreekbare koffiecups

Nespresso maakt biologisch afbreekbare koffiecups

Na drie jaar onderzoek en ontwikkeling komt Nespresso met biologisch afbreekbare koffiecups. In de lente start een pilot met deze cups in Frankrijk en Zwitserland. Papier vormt de basis van de nieuwe cups. Binnen een jaar wil Nespresso het product ook op andere Europese markten brengen.

HAK betreedt versmarkt met HAK Fresh ovengroenten

HAK betreedt versmarkt met HAK Fresh ovengroenten

Groenten- en peulvruchtenfabrikant HAK betreedt voor het eerst de markt voor koelverse groenten. Deze maand brengt de fabrikant verse gegrilde en geroosterde ovengroenten op de markt, onder het label ‘HAK Fresh’. Picnic is de eerste supermarkt die de koelverse groenten van HAK aanbiedt.

Kabinet trekt 500 miljoen euro uit voor investeringen in het mkb

Kabinet trekt 500 miljoen euro uit voor investeringen in het mkb

Op Prinsjesdag kondigde het kabinet een pakket maatregelen aan voor ondersteuning van het mkb. De inhoud van dit pakket werd 3 november naar buiten gebracht. Tot en met 2027 trekt het kabinet jaarlijks 500 miljoen euro uit voor investeringen in het mkb.

Op de hoogte blijven van alles wat er speelt in de voedingsmiddelenindustrie?

 

Abonneren