Aldi stapt in 2023 over op Beter leven kip

Beter leven kip Aldi

Aldi stapt over op kip met het Beter leven keurmerk. Vanaf 2023 hebben alle verse kipproducten in de schappen minimaal één Beter Leven-ster. Dit geldt eind 2021 al voor alle kipvleeswaren. De supermarktketen is de vijfde die deze stap zet. Eerder maakten Albert Heijn, Jumbo, Lidl en Plus al bekend over te stappen op kip met het Beter leven-keurmerk. 

Dierenwelzijn is belangrijk voor Aldi, laat de supermarktketen weten in het persbericht. In 2016 stapte Aldi daarom al over op kipproducten van een trager groeiend ras. Het scharrelvlees heeft al één ster Beter Leven keurmerk en ook het eierassortiment is voorzien van dit keurmerk. De meeste kip die bij Aldi in de schappen ligt is afkomstig van Nederlandse boeren. 

"De overstap naar volledig Beter Leven voor alle verse kipproducten is voor Aldi een logisch vervolg op de stappen die we eerder namen op het gebied van dierenwelzijn. Samen met onze leveranciers en pluimveehouders werken we zorgvuldig aan een plan om deze verdere verbetering in het welzijn van de kippen te realiseren", aldus Wouter Lefevere, Managing Director Category Management bij Aldi in Nederland.

Één Beter Leven-ster

Kippen met één Beter Leven-ster van de Dierenbescherming krijgen meer ruimte en daglicht in de stal. Ze groeien langzamer, in een gezonder tempo. De dieren kunnen in een overdekte uitloop naar buiten, met frisse lucht en ruimte om te scharrelen.

Dierenwelzijnsorganisatie Wakker Dier reageert verheugt op het besluit van Aldi. “Dit is geweldig nieuws. Al die kippen kunnen straks lekker naar buiten in een overdekte uitloop. Dat maakt een groot verschil,” zegt Kenny Oostrik van Wakker Dier. De dierenwelzijnsorganisatie laat weten de vijf supermarkten die overstappen in het zonnetje te zetten met een radiospot.

 

Lees ook
Interventies in supermarkt effectief voor hogere verkoop biologische groente

Interventies in supermarkt effectief voor hogere verkoop biologische groente

Door biologische groente en fruit bij elkaar te leggen kan de verkoop met 60% stijgen, blijkt uit een 10-weekse pilot in twee supermarkten in Brabant, uitgevoerd door BioNederland en het GroentenFruit Huis. De pilot dient als testcase voor de Europese campagne ‘De mooiste boodschap is bio’.

Cameratoezicht slachthuizen NVWA genomineerd voor Innovatieprijs Toezicht 2022

Cameratoezicht slachthuizen NVWA genomineerd voor Innovatieprijs Toezicht 2022

De pilot cameratoezicht in slachthuizen van de Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit is genomineerd voor de Innovatieprijs Toezicht 2022. 16 juni maakt de vakjury op het Toezichtfestival de winnaar bekend. Daarnaast kan het publiek online stemmen voor de publieksprijs.

1,5 miljard omzetverlies voor A-merken door prijsstijgingen

1,5 miljard omzetverlies voor A-merken door prijsstijgingen

Door prijsstijgingen kiezen consumenten steeds vaker voor goedkopere huismerken. Dit leidt tot een verlies van zo’n 1,5 miljard euro aan omzet dit jaar, blijkt uit een analyse van onderzoeksbureau GfK, uitgevoerd op verzoek van BNR.