Aldi stapt in 2023 over op Beter leven kip

Beter leven kip Aldi

Aldi stapt over op kip met het Beter leven keurmerk. Vanaf 2023 hebben alle verse kipproducten in de schappen minimaal één Beter Leven-ster. Dit geldt eind 2021 al voor alle kipvleeswaren. De supermarktketen is de vijfde die deze stap zet. Eerder maakten Albert Heijn, Jumbo, Lidl en Plus al bekend over te stappen op kip met het Beter leven-keurmerk. 

Dierenwelzijn is belangrijk voor Aldi, laat de supermarktketen weten in het persbericht. In 2016 stapte Aldi daarom al over op kipproducten van een trager groeiend ras. Het scharrelvlees heeft al één ster Beter Leven keurmerk en ook het eierassortiment is voorzien van dit keurmerk. De meeste kip die bij Aldi in de schappen ligt is afkomstig van Nederlandse boeren. 

"De overstap naar volledig Beter Leven voor alle verse kipproducten is voor Aldi een logisch vervolg op de stappen die we eerder namen op het gebied van dierenwelzijn. Samen met onze leveranciers en pluimveehouders werken we zorgvuldig aan een plan om deze verdere verbetering in het welzijn van de kippen te realiseren", aldus Wouter Lefevere, Managing Director Category Management bij Aldi in Nederland.

Één Beter Leven-ster

Kippen met één Beter Leven-ster van de Dierenbescherming krijgen meer ruimte en daglicht in de stal. Ze groeien langzamer, in een gezonder tempo. De dieren kunnen in een overdekte uitloop naar buiten, met frisse lucht en ruimte om te scharrelen.

Dierenwelzijnsorganisatie Wakker Dier reageert verheugt op het besluit van Aldi. “Dit is geweldig nieuws. Al die kippen kunnen straks lekker naar buiten in een overdekte uitloop. Dat maakt een groot verschil,” zegt Kenny Oostrik van Wakker Dier. De dierenwelzijnsorganisatie laat weten de vijf supermarkten die overstappen in het zonnetje te zetten met een radiospot.

 

Lees ook
Vion wil dierenwelzijn verbeteren met virtuele koebril

Vion wil dierenwelzijn verbeteren met virtuele koebril

Vion introduceert een virtuele koebril om medewerkers op te leiden en de inrichting van stallen te optimaliseren. Deze koebril moet de wereld begrijpelijker maken voor dierenwelzijnsmaatregelen.

Superlijst Dierenwelzijn: Supermarkten hebben te weinig aandacht voor dierenwelzijn

Superlijst Dierenwelzijn: Supermarkten hebben te weinig aandacht voor dierenwelzijn

Supermarkten doen nog te weinig om het aandeel diervriendelijkere producten te vergroten en leggen hiervoor de verantwoordelijkheid bij de klanten. Dat blijkt uit het onderzoek Superlijst Dierenwelzijn naar in hoeverre supermarkten een voedingspatroon stimuleren dat bijdraagt aan een beter dierenwelzijn.

NEPLUVI kijkt tevreden terug op events in kader van campagne ‘Kip uit Europa’

NEPLUVI kijkt tevreden terug op events in kader van campagne ‘Kip uit Europa’

De Vereniging voor de Nederlandse Pluimveeverwerkende Industrie (NEPLUVI) promootte de afgelopen weken de pluimveesector door middel van informatieve evenementen. Dit was onderdeel van de ‘Kip uit Europa’-campagne. Deelnemers maakten nader kennis met de sector en konden de Europese kip proeven.